NMBS Reeks 11 / SNCB Série 11

NMBS Reeks 11 bestond uit de volgende locomotieven: 1181 - 1182 - 1183 - 1184 - 1185 - 1186 - 1187 - 1188 - 1189 - 1190 - 1191 - 1192

NMBS-locomotief 1182 te Amsterdam CS (21 juni 1997).

Locomotief 1181 op 1 juni 2008 te Nieuw Vennep.

Locomotief 1181 te Rotterdam Centraal (28 augustus 2008).

De NMBS-reeks 11 bepaalde in de periode 1986 - 2009 het tractiebeeld van de Benelux-treinen (Amsterdam-Brussel v.v.). In 1986 bestelde de NMBS / SNCB twaalf tweestroomlocomotieven die konden worden ingezet in België en Nederland. Ze werden genummerd werden in de Reeks / Série 11. De locomotieven werden in 1985 gebouwd bij La Brugeoise et Nivelles. Het eerste nummer was niet 1101, maar 1181. Waarschijnlijk om mogelijke verwarring met de toenmalige NS serie 1100 te voorkomen, die de locomotieven 1101 tot en met 1160 kende. De locomotieven leken uiterlijk op de NMBS Reeksen 12, 21 en 27. De kleuren waren daarentegen aangepast: NS geel in combinatie met NMBS bordeaux rood. De locomotieven hadden een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. Ze werden in eerste instantie ingezet in combinatie met NS ICR-stuurstandrijtuigen.

• Voordat de locomotieven werden ingezet in de Beneluxdienst, namen ze tijdelijk de rol over van Reeks 15 die de D-treinen Amsterdam - Brussel v.v. trokken.

• In 1990 hadden de locomotieven vele mankementen, die uiteindelijk aanleiding waren voor een aantal constructiewijzigingen, de voeding voor de koeling van de chopper werd bijvoorbeeld aangepast.

• Op 12 december 2009 werd de inzet van deze locomotieven in de Beneluxdienst geschiedenis; ze werden vervangen door reeks 28 (Traxx) en serie 186 (Traxx). Echter, vanwege de hoge defectenstand in de reeks 28 werden in februari 2010 de 1181, 1185 en 1190 toch weer even ingezet in de Beneluxdienst. De locomotieven werden nadat ze teruggetrokken werden uit de Beneluxdienst, ingezet in het Belgische binnenlandse verkeer.

• Op de laatste dag van de Beneluxdienst verscheen 8 december 2012 een van de locomotieven uit Reeks 11 nog een maal op het oude traject. Locomotief 1182 had de eer een reizigerstrein te trekken. Op 6 december 2012 werd een proefrit georganiseerd met de 1182 - als losse locomotief - van Gent St. Pieters naar Roosendaal om te zien of de overgang naar 1500 volt goed verliep en of de ATB geen storingen opleverde. Een historische opname: een bik in de cabine terwijl de locomotief Nederland voor de laatste maal verlaat.

Een ultrakorte Beneluxtrein stond er in Roosendaal op 29 april 1998. Deze combinatie van locomotief 1182 en een stuurstandrijtuig werd gebruikt voor instructiedoeleinden.

Locomotief 1186 op een materieelshow te Hengelo op 2 oktober 1998.

• Twee dagen later (10 december 2012) werd locomotief 1182 samen met de locomotieven 1181, 1185, 1186 en 1190 buiten dienst gesteld.

• Op 9 januari 2013 werden alle locomotieven uit het materieelpark geschrapt. Locomotief 1187 bleef inzetbaar als demonstratielocomotief voor potentiële kopers.

• De locomotieven van de reeksen 11 en 12 zouden worden verkocht aan de Tsjechische maatschappij RegioJet voor inzet in Tsjechië en Slowakije. De locomotieven van de reeks 11 zouden worden omgebouwd voor 3000 volt en 25 kV. De verkoop van een aantal locomotieven van Reeks 12 ging uiteindelijk door - die van Reeks 11 niet.

• In februari 2015 werd bekend dat locomotief 1187 een museale status krijgt.

• Tot oktober 2016 stonden de locomotieven opgeslagen in de tractiewerkplaats te Stockem. Omdat deze werd gesloten, kwamen de locomotieven buiten te staan, in eerste instantie in nabijheid van het voormalige vormingsstation bij Stockem (België). In januari 2019 stonden de elf locomotieven er nog steeds - sloop wordt steeds waarschijnlijker.

www.v250.nl

datum bewerking: 10 III 2019