Documenten over het stoppen van het V250-project

De NMBS - de Belgische partner in het V250 project - maakt op 31 mei 2013 bekend te stoppen met de V250. NMBS-topman Marc Descheemaecker geeft aan het contract met AnsaldoBreda te ontbinden. De conclusies van de ingenieurs die de V250 onderzochten zouden "vernietigend" zijn.

Hij geeft aan dat adviesbureau Mott MacDonald inschat dat het 17 maanden kost om de stellen in orde te brengen. Enkele geconstateerde problemen: de afbouw van elk stel is anders, waardoor onderhoudstechnici eerst moeten nagaan hoe een stel in precies in elkaar steekt. Er is corrosie vastgesteld, zelfs op de assen. Er zijn problemen met de laagspanningsinstallatie en de remmen zijn niet geschikt voor hogesnelheidstreinen. Er is sprake van elektrische componenten die bereikbaar zijn voor sneeuw, elektrische kabels die kwetsbaar zijn omdat ze onder trein doorlopen, er zijn problemen met de deuren. In april 2013 brak brand uit in een stel omdat de accu's oververhit raakten.

Ook de Nederlandse partner in het V250-project wilde stoppen met de inzet en afname van de stellen. De NS heeft een presentatie gemaakt voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Zowel NS als de NMBS baseren hun conclusie op een geheim onderzoeksrapport van Mott MacDonald uit mei 2013. De samenvatting (een kopie van matige kwaliteit) daarvan is echter uitgelekt. De conclusie is duidelijk: de treinstellen voldoen aan de specificaties met uitzondering van de accu's. Daarnaast is er een aantal zorgen in hoe een en ander is gefabriceerd: een groot aantal kleine problemen die per treinstel kunnen verschillen.

Onderstaande PDF-documenten bevatten:

  • krantenadvertentie van AnsaldoBreda van september 2013: "Open brief aan alle treinreizigers" (260913_advertentie_ansaldobreda.pdf)
  • de volledige presentaties: van de NMBS-topman (NMBS-fyra.pdf)
  • een uitleg dat men afstapt van de naam Fyra omdat die te veel geassocieerd worst met de V250 (Vraag_en_antwoord_veranderingen_Fyra_na_15_dec.2)
  • de volledige presentatie van de NS (blg-230052.pdf).
  • de samenvatting van het rapport van Mott MacDonald.(documentV250.pdf)

www.v250.nl

datum bewerking: 31 XII 2018