Eurostar PBA (voormalig Thalys)

De serie bestaat uit de volgende stellen: 4531 / 4551 - 4532 - 4533 - 4534 - 4535 - 4536 - 4537 - 4538 - 4539 - 4540

PBA-stel 4533 verlaat Amsterdam Centraal op 2 oktober 2011.

Het logo van Thalys.

TGV Réseau 4524 en Thalys PBA 4539 te Brussel Zuid (Bruxelles Midi) op 17 oktober 2007. De parallellen tussen beide stellen zijn evident.

Het Thalys-design is gemaakt door de firma Total Design. Het logo stelt een speerwerper voor. GEC Alsthom was de hoofdaannemer bij de bouw van de stellen.

Tussen de steden Parijs, Brussel en Amsterdam worden de Thalys-stellen PBA (de eerste letters van de stedennamen) ingezet. (Daarnaast zijn er ook stellen die naar Keulen kunnen: PBKA-stellen). De stellen zijn in dienst van de SNCF en zijn gebaseerd op de TGV Réseau. Deze serie bestaat uit negentig stellen. Veertig stellen zijn geschikt voor drie spanningen (1500 V, 3000 V gelijkspanning en 25 kV wisselspanning) en kunnen dus worden ingezet in Frankrijk, België en Nederland. Maximumsnelheid is 300 km per uur. Tien van deze tri-courante stellen zijn in eerste instantie in de Thalys-beschildering gebracht: 4531 - 4540. De 4531 is later weer omgebouwd als 'gewone' TGV Réseau en omgenummerd naar 4551. De stellen worden sinds 2 juni 1996 ingezet op de verbinding Amsterdam - Parijs. De 'gewone' tri-courante stellen TGV Réseau komen wel in Brussel. 

Stel 4532 op 11 juni 2006 te Rotterdam Centraal - gehuld in Fortis-reclame (foto Theo Neutelings Mzn.)

Thalys stel 4534 op 24 december 2018 te Amsterdam Centraal. Aan het uiterlijk is zien dat de tweede revisie heeft plaats gevonden.

• Een Thalys-stel meet 200 meter, heeft aan de uiteinden twee motorbakken en daartussen acht rijtuigen: vijf Comfort 2 (257 zitplaatsen) en drie Comfort 1 (120 zitplaatsen). In Comfort 2 is een bar ingebouwd. Elk treinstel is uitgerust met 8 synchrone motoren met een totaal vermogen van 8.800 KW en heeft een gewicht van 385 ton.

• Op 25 september 1994 arriveerde TGV Résau-stel 4501 in Nederland voor ATB-proeven.

• Tussen 2008 en 2010 zijn alle stellen voor de eerste maal gereviseerd - daarbij is tegelijkertijd het beveiligingssysteem ERTMS ingebouwd. Gereviseerde treinstellen zijn te herkennen aan het grote Thalys-logo dat op de motorrijtuigen is aangebracht. Daarnaast hebben de stellen de volgende beveilingssystemen: TVM, KVB, ATB en TBL.

Stel 4539 werd op 7 oktober 2016 als eerste afgeleverd na een grote tweede revisie. Aan de buitenzijde zijn de stellen te herkennen aan de smallere grijze band op de rijtuigen. Het interieur, de stoelbekleding en de vloerbedekking werden vervangen. De motorwagens kregen geen revisie. De revisie werd uitgevoerd in Hellemmes te Frankrijk.

Stel 4536 - voor de eerste revisie - Amsterdam Centraal 7 april 2009.

Thalys wordt Eurostar (Amsterdam Centraal, 17 september 2023). Stel PBKA-4321 is al omgestickerd; PBA-stel 4538 heeft nog de Thalysbestickering.

www.v250.nl

datum bewerking: 2 I 2024