Eurostar PBKA (voormalig Thalys)

De serie bestaat uit de volgende stellen: 

NMBS: 4301 - 4302 - 4303 - 4304 - 4305 - 4306 - 4307

DB: 4321 - 4322

NS: 4331 - 4332

SNCF: 4341 - 4342 - 4343 - 4344 - 4345 - 4346

Uit de nummering is af te leiden welke maatschappij eigenaar is van het stel.

PBKA-stel 4304 te Rotterdam Centraal op 11 maart 2009.

Stel 4307 op 13 augustus 2009 te Aachen Hauptbahnhof.

Stel 4305 rijdt via Roosendaal vanwege werkzaamheden aan het HSL-traject (3 maart 2018). Voordat dit traject in gebruik werd genomen was dat de reguliere route.

• Tussen de steden Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam worden 17 Thalys-stellen PBKA (de eerste letters van de stedennamen) ingezet. (De PBA-stellen zijn niet inzetbaar richting Keulen). PBA- en PBKA-stellen zijn koppelbaar,

• De stellen zijn 200,19 meter lang en hebben een ledig gewicht van 388 ton. Ze kunnen een topsnelheid bereiken van 300 km/h. De stellen waren - hoewel uiterlijk geheel identiek - formeel in dienst van verschillende maatschappijen. De UIC-nummers die in 2013 en 2014 werden aangebracht, maken duidelijk welke stellen aan welke maatschappij zijn toegedeeld. 

Opvallend aan de nummering is dat de Duitse en de Nederlandse stellen de landencode 88 en B van België hebben. De Duitse stellen hebben dan de afkorting DB (Deutsche Bahn); de Nederlandse stellen THNL, dat voor Thalys Nederland staat.

• De stellen kunnen omgaan met vier soorten elektrificatie: 1.500 Volt gelijkspanning, 3.000 Volt gelijkspanning, 15.000 Volt wisselstroom en 25.000 Volt wisselstroom. Ze hebben naast ERTMS zeven 7 soorten beveiligingssystemen: TVM, KVB, ATB, TBL, TBL2, INDUSI, LZB.

• Elk treinstel is uitgerust met 8 synchrone motoren met een totaal vermogen van 8.800 KW. Een stel heeft 377 zitplaatsen: 120 in Comfort 1 en 257 in Comfort 2.

• Het Thalys-design is gemaakt door de firma Total Design. Het logo stelt een speerwerper voor. GEC Alsthom was de hoofdaannemer bij de bouw van de stellen.

Stel 4332 stopt vanwege werkzaamheden elders op een niet- reguliere stopplaats: Amsterdam Zuid (18 april 2010).

Stel 4344 te Amsterdam Centraal op 15 februari 2014.

• Op 18 augustus 1996 kwam het eerste stel in Nederland aan. Op 11 september 1997 vond de presentatie van het PBKA-materieel plaats in het spoorwegmuseum te Utrecht. De stellen rijden sinds 28 september 1997 in de dienstregeling van Amsterdam naar Parijs v.v.. Op 1 juni 1997 waren ze reeds actief op de verbinding Parijs - Brussel; op 14 december 1997 volgde Parijs - Keulen.

• Tussen 2008 en 2010 zijn alle stellen gereviseerd - daarbij is tegelijkertijd het beveiligingssysteem ERTMS ingebouwd. De gereviseerde treinstellen zijn te herkennen aan het grote Thalys-logo dat op de motorrijtuigen is aangebracht.

In de jaren 20 werden de stellen wederom gereviseerd. Stellen die deze revisie achter de rug hadden, zijn te herkennen aan het donkerrode front.

De fusie van Thalys en Eurostar is ook te zien op de stellen.

Later verdween de naam Thalys; deze werd vervangen door Eurostar.

Stel 4341 te Amsterdam Centraal op 26 november 2022.

Thalys wordt Eurostar (Amsterdam Centraal, 17 september 2023). Stel PBKA-4321 is al omgestickerd; PBA-stel 4538 heeft nog de Thalysbestickering.

www.v250.nl

datum bewerking: 26 XI 2022