V250-treinstel 4881

Fabrikant: AnsaldoBreda

In Nederland: ?

Retour Italië: 1 november 2014

2010

V250-treinstel 4881 is het eerste treinstel dat in formele zin van de NMBS was. Het Fyra-treinstel werd op 11 september 2010 achter diesellocomotief 6505 (DB) van de Watergraafsmeer naar Tournai in België vervoerd. In november 2010 reed stel proefritten in Nederland.

2011

Martijn Brugman trof stel 4881 op 4 mei 2011 in Den Haag HS en maakte met zijn mobiele telefoon deze foto.

Martijn Brugman trof stel 4881 op 4 mei 2011 in Den Haag HS. Er lijkt met een tape een draad te zijn weg geplakt rond de deur. Onbekend is waartoe die diende.

2012

Op 26 januari 2012 ging het stel retour naar Italië - waarschijnlijk voor aanpassingen. Want aan het einde van het jaar bevindt het zich weer in Nederland.

Treinstel 4881 staat op 15 december 2012 op rangeerterrein Watergraafsmeer. Net zichtbaar vanuit voorbijrijdende treinen. Naast het stel staat de 4802.

2013

Ten tijde van het stopzetten van het V250-project door NS en NMBS bevond dit treinstel zich te Amsterdam Watergraafsmeer. Daar stond het stel in de avond van 26 november 2013 nog steeds.

Op 6 december 2013 stond een gehalveerde 4881 bij de voormalige Nedtrain werkplaats Zaanstraat - zoals te zien uit een voorbijrijdende trein.

Op 28 december 2013 werd het stel - inmiddels waren beide helften weer samengevoegd - opgehaald op de Zaanstraat door Nedtrain rangeerlocomotief 707. Hieronder enige foto's van de doorkomst in Amsterdam Centraal. Op de ruiten van de deuren zat het een briefje geplakt in drie talen dat het ging om een testtrein waar men niet in moest stappen.

2014

Het stel verliet Nederland op weg naar Italië op 1 november 2014.

www.v250.nl

datum bewerking: 1 I 2019