V250-treinstel 4801

Fabrikant: AnsaldoBreda

In Nederland: 12 mei 2009 (de latere 4882) - 31 oktober 2011 (de voormalige 4882)

Retour Italië: 1 mei 2012 (de latere 4882) - 22 november 2014 (de voormalige 4882)

2009

Fyra-treinstel V250 4801 arriveerde op 12 mei 2009 in Nederland. Dit stel was het eerste met een compleet met interieur. 

De eerste versie van stel 4801 op 19 september 2009 te Amsterdam Watergraafsmeer. Nummers en logo's ontbraken nog op dit stel. De stoelen waren beschermd met een plastic hoes.

2011

Op 14 en 15 november 2011 werden met het stel proefnemingen gedaan tussen Amsterdam en Zevenaar. Op 1 mei 2012 ging dit stel naar Italië. Het stel heeft later nummer 4882 gekregen - dit stel bevond zich in Italië ten tijde van het stopzetten van het V250-project door NS en NMBS.

Het originele stel 4882 heeft nummer 4801 overgenomen. Dit stel kwam op 31 oktober 2011 in Nederland aan en werd op 29 juni 2012 overgedragen aan NS Financial Services.

2012

Treinstel 4801 (tweede versie) kampte met ruim 20 minuten vertraging bij aankomst in Schiphol uit de richting Brussel op 15 december 2012.

2013

Treinstel 4801 (tweede versie) komt door op het perronloze spoor 12 te Amsterdam Centraal op 12 januari 2013.

Dit stel had een cameraset aan boord die bij daglicht opname kon maken - daarom werd gepland om het stel bij voorkeur in te stellen in het wintertestprogramma in de tweede helft van januari 2013. De camera had zicht op een bak-overgang (de overgang tussen twee wagons) om het effect van ijs en sneeuw vast te leggen. Als reactie op de sneeuw- en ijsafzetting werd dit stel aangepast: er werden rubberen of kunststof matten aangebracht aan de kopse kant van de bakken en met aluminium waren gaten afgedicht. Dit blijkt een actie te zijn geweest van Ansaldo Breda die niet is gecommuniceerd aan de NS en de Inspectie Leefomgeving en Transport..

Ten tijde van het stopzetten van het V250-project door NS en NMBS bevond dit treinstel zich te Amsterdam Watergraafsmeer. De accu's van dit stel hebben een brand veroorzaakt in het stel; daarom werd het niet ingezet in de conditieritten die werden gereden vanaf september 2013.

2014

Op 22 november werd dit stel - als laatste van de serie weggesleept uit Nederland richting Italië. De tractie werd geleverd door TXL-loc 189 986.

www.v250.nl 

datum bewerking: 1 I 2019