NMBS Reeks 15 / SNCB Série 15

Reeks 15 bestond uit vijf locomotieven: 1501 - 1502 - 1503 - 1504 - 1505

Locomotief 1503 in het Belgische spoorwegmuseum te Schaarbeek: Trainworld (31 december 2015).

Reeks 15 werd in 1962 gebouwd in een vijftal exemplaren. De serie werd tot 1971 aangeduid als Reeks 150; daarna Reeks 15. De locomotieven waren uitgevoerd in een lichtblauwe kleur. In de jaren 70 werden ze geel; met uitzondering van locomotief 1505. De laatste kleurstelling was donkerblauw.

De locomotief was inzetbaar onder drie spanningen: 1500 V, 3000 V en 25.000 V /25 Hz en kon daardoor rechtstreekse treinen trekken tussen Amsterdam en Parijs v.v. De locomotieven werden in eerste instantie ingezet in de TEE-dienst. Ze beschikten niet over ATB en waren daarom vanaf 31 december 1987 niet meer welkom in Nederland. Hun taak werd overgenomen door de locomotieven van Reeks 25.5, die eerder treinen van Brussel naar Amsterdam brachten en vice versa. Reeks 15 werd vervolgens ingezet in België, onder andere op de lijn Oostende - Brussel - Welkenraedt. De NMBS nam de laatste locomotieven van de serie in 2009 uit dienst. De locomotieven 1503 en 1504 zijn behouden gebleven. Locomotief 1503 is vanaf 15 september 2015 te zien in de Belgische spoorwegmuseum te Schaarbeek: Trainworld; de 1504 in spoorwegmuseum Retrotrain te Saint-Ghislain.

NMBS-locomotief 1505 (toen nog genummerd 150.05) verlaat Nederland met een TEE-trein bestaande uit 3 rijtuigen - de trein rijdt reeds "links", zoals de gewoonte is in België (Roosendaal, 10 oktober 1964, foto Theo Neutelings Mzn). 

www.v250.nl

www.v250.nl

datum bewerking: 26 I 2019