NS Traxx-locomotief 118 117

Fabrikant: Bombardier

Type: Traxx F140MS

Nummer: 34321

Afgeleverd: 2007

2007

De locomotief reed in 2007 toelatingsritten in Frankrijk.

2008

In maart 2008 reed deze locomotief testritten tussen Hoofddorp en Rotterdam op het HSL-traject. De locomotief reed toen nog niet in dienst van NS Hispeed, maar in opdracht van Angel Trains. Op 24 september 2008 werd de locomotief gehuurd door de NS. 

Een blik in de cabine van de 186 117 op 15 maart 2008 (Nedtrain werkplaats Watergraafsmeer).

De 118 117 was op 15 maart 2008 een van de laatste locomotieven van de serie die nog geen rood livrei had; zoals was te zien op de Watergraafsmeer (Nedtrain werkplaats). Op 17 oktober 2008 werd deze locomotief getransporteerd naar de Shunter-werkplaats in Rotterdam om voorzien te worden van de rode NS Hispeed folie. Deze werd op 31 oktober 2008 afgeleverd in de rode kleur.

2009

Locomotief 186 117 op 21 juni 2009 te Amsterdam Centraal. Aan de achterzijde loopt een locomotief mee in opzending.

Locomotief 186 117 op 28 juli 2009 te Amsterdam Centraal. Achter de locomotief rijdt een ICR-stuurstandrijtuig mee. De stuurstand was alleen functioneel in combinatie met locomotieven van Reeks 11.8.

2010

Vanwege winterse condities werd met een locomotief voor en achter gereden - daarmee hoefde niet steeds met de locomotief te worden gerangeerd. Locomotief 186 117 zit onder de sneeuw. (Amsterdam Centraal, 21 december 2010)

2011

Locomotief 186 117 op 19 februari 2011 in Amsterdam Centraal. Hij heeft net de Fyra-trein vanuit Rotterdam binnengebracht. De locomotief is getooid met het Fyra-logo.

2013

Als gevolg van het staken van de productnaam Fyra, verloor ook locomotief 186 117 zijn Fyra-stickers. Hier de locomotief te Amsterdam Centraal op 28 december 2013.

2015

Inmiddels is het nummer van de locomotief gewijzigd. HSA is vervangen door NS.

De locomotief ging op 1 juni 2015 richting Duitsland voor een revisie samen met collega 186 122. Op 6 september keerden beide locomotieven terug in Nederland.

Locomotief 186 117 rangeert te Rotterdam Centraal op 22 december 2015. De locomotief heeft inmiddels de geel-blauwe kleurstelling.

2018

Op zondag 20 mei 2018 (Eerste Pinksterdag) komt de locomotief met een Intercity Direct stam aan de haak binnen te Amsterdam Centraal.

2019

Defecte locomotief 186 117 wordt afgevoerd door 186 020. De reizigers zijn overgestapt op een andere stam en de Intercity Direct, Intercity Brussel en de Thalys werden omgeleid via het conventionele spoor (Lage Zwaluwe, 26 december 2019). Een regionale krant in West-Brabant had het in 2019 over 'Intercity Defect', vanwege de vele mankementen die leiden tot vertragingen.

2021

Locomotief 186 117 rijdt door Lisse op 2 januari 2021. De stam is onderweg naar Amsterdam Watergraafsmeer voor onderhoud.

2022

Locomotief 186 117 staat op het punt om te vertrekken uit Rotterdam Centraal naar de eindbestemming Boxtel, met stops in Breda, Tilburg en Oisterwijk. Vanwege werkzaamheden rond Eindhoven stopte de trein in Boxtel en Oisterwijk; die worden in de reguliere dienstregeling voorbij gereden (13 augustus 2022).

2023

Locomotief 186 117 rijdt op 27 februari 2023 over het hsl-traject.

www.v250.nl

datum bewerking: 27 II 2023