Terugblik 2012 - 2022: 10 jaar later

2012

Op zondag 29 juli 2012 maakte V250-stel 4806 zijn eerste inzet in de reizigersdienst. Het stel reed een slag Amsterdam - Rotterdam v.v. Op 17 januari 2013 werden de stellen definitief (naar later bleek) uit de dienst genomen.

Stel 4809 te Amsterdam Centraal op 12 januari 2013

Traxx-locomotief 186 002 (duwend) en 186 009 (trekkend) op weg van Amsterdam Centraal naar Brussel Midi (30 maart 2019).

2022

Op het hsl-traject rijden naast enige Thalys- en Eurostar-stellen toch vooral locomotieven - die ontwikkeld zijn voor het trekken van goederentreinen - met rijtuigen uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Maximale snelheid: 160 kilometer per uur.

Hoe komt het dat na 10 jaar de Nederlandse Spoorwegen (NS) nog steeds niet in staat is om hogesnelheidstreinen in te zetten?

Het antwoord lijkt simpel. De NS had 16 V250-stellen besteld (en de NMBS 3), maar die bleken technisch niet goed. Maar klopt dat antwoord wel? 17 van de in België en Nederland afgekeurde stellen rijden in Italië sinds 2019 honderden kilometers per dag. Als ETR.700 zijn de voormalige V250-stellen dagelijks tussen Milaan en Venetië onderweg.

Zou het wel een technische oorzaak hebben dat Nederland en België afscheid hebben genomen van de stellen? Er waren terechte commentaren dat de productie niet aan alle standaarden voldeed en feit is dat bij eerste inzet problemen aan grondplaten en deuren voorkwamen én dat er corrosievorming was aan de draaistellen. Ook waren er problemen aan de elektrische installatie. De fabrikant gaf destijds aan dat alle problemen te verhelpen zijn. In 2022 lijkt hij gelijk te hebben gekregen - getuige de probleemloze inzet van de stellen door Trenitalia onder de naam Frecciargento (zilveren pijl). Mogelijk had het testprogramma van de trein grondiger aangepakt moeten worden en hadden de kinderziektes voor indiensttreding kunnen worden opgelost?

ETR.700-stel 4809 te Milano Centraal (23 februari 2022)

Stel 4807 te Venezia Santa Lucia (24 februari 2022)

Uiteindelijk blijft er maar één duidelijke oorzaak over voor het mislukken van het V250-project, en dat is een politieke. De samenwerking tussen NS en NMBS was gedurende het hele totstandkomingsproces van de V250 al lastig. De NMBS vond in het eerste falen van de V250-stellen reden om het project te aborteren en de NS een voet dwars te zetten. Met uiteindelijk de reiziger (die met sukkeldrafje wordt vervoerd over de hsl) en de belastingbetaler (vervroegd afschrijven van het V250-materieel en de aanschaf van het Coradia Stream materiaal) als slachtoffers.

Wanneer zou dat laatste de goederenlocomotieven en de oude personenrijtuigen overbodig maken?


Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-belgie-de-fyra-traineerde~b439eafb/

www.v250.nl

datum bewerking: 22 III 2022