NS Coradia Stream - treinstellen - ICNG (Intercity nieuwe generatie)

Mock up van de NS ICNG (Wagenwerkplaats Amersfoort; oktober 2017) Foto: NS beeldbank.

Alstom ontwikkelde het Coradia Stream platform. Er zijn configuraties mogelijk van drie tot tien rijtuigen mogelijk. Vanaf 6 delen bestaat het stel feitelijk uit twee identieke helften, voor de versies van vijf rijtuigen is dat een optie. De stellen zijn gemaakt van alumunium om het gewicht laag te houden. Trenitalia heeft ook Coradia Stream treinstellen besteld.

Hier enige feiten:

• Op 15 juni 2016 heeft de NS de order gegund aan Alstom en vervolgens 79 treinstellen besteld (49 vijfdelige en 30 achtdelige treinstellen). De bedoeling is dat de stellen vanaf 2020 worden geleverd en in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen. Ze gaan de Traxx-locomotieven met de ICR-rijtuigen vervangen. De naam is ICNG: Intercity Nieuwe Generatie en kunnen uit de voeten met 1500 volt gelijkspanning en 25 kV wisselspanning.

• Met het oog op inzet in de Beneluxdienst bestelde de NS op 8 maart 2017 twee Coradia Stream-stellen die ook onder 3000 volt gelijkspanning uit de voeten kunnen en met het Belgische TBL-beveiligingssysteem. Ze krijgen de nummers 3301 en 3302. In tegenstelling tot de reguliere achtdelige stellen hebben ze 410 zitplaatsen in plaats van 419.

• Op 3 oktober 2017 presenteerde de NS te Amersfoort de mock up van het nieuwe treinstel Coradia Stream. NS duidt de stellen aan als ICNG: Intercity Nieuwe Generatie.

• Het materieel wordt gemonteerd in Polen te Katowice - onderdelen worden in heel Europa geproduceerd. In eerste instantie worden 5 vierdelige en 3 achtdelige geleverd die eerst getest zullen worden, onder andere Velim in Tsjechië. De maximumsnelheid bedraagt 200 kilometer.

• Treinstel 6001 heeft in februari 2019 de fabriek verlaten voor testen in het Duitse Salzgitter, het Oostenrijkse Wenen en het Tsjechische Velim. Het stel was nog voornamelijk zwart met enkele gele accenten. Begin mei 2019 heeft het stel de eerste ritten zelfstandig gemaakt. Op 9 mei 2019 heeft het tweede stel de fabriek in Katowice verlaten.

• Op 25 juli 2019 maakte NS bekend dat men 18 extra treinstellen besteld die inzetbaar zijn op de verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Ze krijgen de nummers 3303 - 3320 en moeten in 2025 beschikbaar zijn.

Mock up van de NS ICNG (Wagenwerkplaats Amersfoort; oktober 2017) Foto: NS beeldbank.

www.v250.nl

datum bewerking: 29 IX 2019