NS Coradia Stream - treinstellen - ICNG (Intercity nieuwe generatie)

Mock up van de NS ICNG (Wagenwerkplaats Amersfoort; oktober 2017) Foto: NS beeldbank.

Alstom ontwikkelde het Coradia Stream platform. Er zijn configuraties mogelijk van drie tot tien rijtuigen mogelijk. Vanaf 6 delen bestaat het stel feitelijk uit twee identieke helften, voor de versies van vijf rijtuigen is dat een optie. De stellen zijn gemaakt van alumunium om het gewicht laag te houden. Trenitalia heeft in 2019 Coradia Stream treinstellen in dienst gesteld. Zij duiden de stellen o.a. aan met de naam "Pop", en zijn ondergebracht in de reeksen ETR.103 en ETR.104.

Hier enige feiten: 

• Op 15 juni 2016 heeft de NS de order gegund aan Alstom en vervolgens 79 treinstellen besteld (49 vijfdelige en 30 achtdelige treinstellen). De bedoeling was dat de stellen vanaf 2020 worden geleverd en in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen. Ze gaan de Traxx-locomotieven met de ICR-rijtuigen vervangen. De naam is ICNG: Intercity Nieuwe Generatie en kunnen uit de voeten met 1500 volt gelijkspanning en 25 kV wisselspanning. 

• Met het oog op inzet in de Beneluxdienst bestelde de NS op 8 maart 2017 twee Coradia Stream-stellen die ook onder 3000 volt gelijkspanning uit de voeten kunnen en met het Belgische TBL-beveiligingssysteem. Ze krijgen de nummers 3301 en 3302. In tegenstelling tot de reguliere achtdelige stellen hebben ze 410 zitplaatsen in plaats van 419.

• Op 3 oktober 2017 presenteerde de NS te Amersfoort de mock up van het nieuwe treinstel Coradia Stream. NS duidt de stellen aan als ICNG: Intercity Nieuwe Generatie.

• Het materieel wordt gemonteerd in Polen te Katowice - onderdelen worden in heel Europa geproduceerd. In eerste instantie worden 5 vierdelige en 3 achtdelige geleverd die eerst getest zullen worden, onder andere Velim in Tsjechië. De maximumsnelheid bedraagt 200 kilometer.

Het Italiaanse zusje van de Nederlandse ICNG is al sinds 2019 in dienst. Op de foto stel 104-109 te Venezia Santa Lucia op 5 mei 2023.

Stel 3122 te Rotterdam Centraal (11 maart 2023)

• Treinstel 6001 heeft in februari 2019 de fabriek verlaten voor testen in het Duitse Salzgitter, het Oostenrijkse Wenen en het Tsjechische Velim. Het stel was nog voornamelijk zwart met enkele gele accenten. Begin mei 2019 heeft het stel de eerste ritten zelfstandig gemaakt. Op 9 mei 2019 heeft het tweede stel de fabriek in Katowice verlaten.

• Op 25 juli 2019 maakte NS bekend dat men 18 extra treinstellen besteld die inzetbaar zijn op de verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Ze krijgen de nummers 3303 - 3320 en moeten in 2025 beschikbaar zijn. In 2021 werd de bestelling met 2 stellen verminderd: 3301 - 3318.

• Op 23 mei 2020 kwam de allereerste ICNG met nummer 3108 aan in Nederland, gevolgd door de 3103 op 3 juni 2020. In de nacht van 5 op 6 juni maakte het stel de eerste proefritten op eigen kracht in Nederland tussen Assen en Beilen. Daarna volgden nog vele proefritten.

• Stel 3301 kwam op 7 juni 2021 achter locomotief 186 384 aan te Schaarbeek voor beproevingen in België. Op 16 augustus 2021 is stel 3302 aangekomen in België.

• Stel 3303 - het eerste stel in de zogenaamde flow-kleurstelling - kwam op 4 december 2022 aan in Nederland.

Stel 3116 te Haarlem (19 maart 2023)

Officiële presentatie ICNG - 2 en 3 juli 2022

In het weekend van 2 en 3 juli 2022 stelde de NS de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) voor. In Rotterdam Centraal waren de stellen 3121 en 3122 toegankelijk voor het publiek. Hier enkele impressie van de presentatie.

stel 3121

3121 en 3122 gekoppeld

interieur 1e klas - stel 3121

stel 3121

Stel 3122

Stel 3122 - cabine

Eind december 2022 is de ICNG definitief toegelaten op het Nederlandse spoorwegnet. Dat geldt met ingang van 20 januari 2023 ook voor het Belgische spoorwegnet. Op 19 april 2023 werd het eerste stel in de dienstregeling ingezet. Vertrek om 6:38 te Amsterdam Centraal, aankomst te Rotterdam Centraal om 7:19. De stellen 3222 en 3133 hadden de eer om gekoppeld de eerste rit te rijden. Aan het eind van de middag werden beide stellen uit de dienst genomen vanwege een defect aan deursensoren. Daardoor kon de machinist niet goed zien of de deuren open of dicht waren. De dag erna werden de stellen weer ingezet.

Stel 3222 te Amsterdam Centraal (17 juni 2023)

Stel 3302 - dat uitgebreid beproefd is in België - ging op 13 april 2023 terug naar Polen. Het wordt aangepast op enkele punten en krijgt het NS 'flow-uiterlijk' in plaats van de geel-blauwe binnenlandse Nederlandse stellen.

In 2023 werd de bestelling van de stellen gewijzigd:

Op 3 juli 2023 begon de inzet van de stellen in de reizigersdienst Den Haag Centraal - Eindhoven v.v. met de stellen 3135 en 3136. 

Fyra 2.0 of Intercity Defect?

De Coradia Stream stellen werden met een vertraging van twee jaar voor het eerst ingezet in de Nederlandse dienstregeling. Ruim een jaar na de inzet met reizigers van de eerste stellen maakt NRC Handelsblad de balans op. Wat blijkt? De meeste stellen staan of met gebreken aan de kant in Nederland of zijn in het buitenland voor reparatie. Van de 109 beschikbare stellen zijn er 44 inzetbaar; de rest heeft gebreken.

Een van de oorzaken is dat het geen product is dat standaard door de leverancier kon worden geleverd. De Nederlandse opdrachtgever had zoveel specifieke wensen; dat de standaard zo moest worden aangepast dat er feitelijk een nieuw treinstel moest worden gemaakt. Italië (Trenitalia) nam wel standaard Coradia Stream stellen af en die inzet geeft geen problemen.

Bij het bekend maken van de order in 2016 spreekt de NS over een "beproefd concept" en "technologie die zich al bewezen heeft"; de praktijk lijkt een andere. De herinneringen aan de V250-stellen die reden onder de productnaam Fyra dringen zich op.

Reizigers en NS-medewerkers noemen de Intercity Nieuwe Generatie dan ook al Fyra 2.0 of Intercity Defect. Dat laatste is een knipoog naar de productnaam die de opvolger was van de Fyra: Intercity Direct.

15% van de inzetbare stellen is te laat op het aankomststation. Er is een baaierd van problemen: onjuiste meldingen van het remsysteem, haperende binnendeuren, problemen met de uitschuifbare treeplanken, fouten met het klimaatsysteem. Daarnaast heeft een flink aantal stellen problemen met de lasnaden. Het lassen is met robots gebeurd; daar had de fabikant geen ervaring mee. Fouten in het laswerk kunnen leiden tot scheuren en breuken.

De NS is optimistisch en heeft het over kinderziektes die je pas ontdekt als je de stellen met reizigers beproeft. Men gaat er vanuit dat de software update van de zomer 2024 leidt tot het oplossen van de problemen met de binnendeuren en de onterechte meldingen over het remsysteem

Bron

NRC Handelsblad, 27 juli 2024.




www.v250.nl 

datum bewerking: 20 X 2024