NS Traxx-locomotief 186 114

Fabrikant: Bombardier

Type: Traxx F140MS

Nummer: 34310

Afgeleverd: 2007

2007

De locomotief werd op 23 juli 2007 overgedragen door de leasemaatschappij Angel Trains aan NS Hispeed. Op 6 augustus 2007 werd deze in gebruik genomen. De locomotief was de eerste die van het kleed van Angel Trains verruilde voor NS Hispeedkleuren; deze werd eind oktober 2007 bestickerd in onderhoudsbedrijf Zwolle.

2008

Locomotief 186 114 op 15 maart 2008 in de Watergraafsmeer. Deze heeft nog de zwarte nummeraanduiding op het front. Deze zou later door rode cijfers worden vervangen.

2010

Op 5 september 2010 was locomotief 186 114 betrokken in een test waar bij twee locs (voor en achter) een Fyra-stam tractie leveren. Vermoedelijk was deze test bedoeld om te zien of het locomotief wisselen dat op de eindpunten moet gebeuren, kan worden voorkomen. De test heeft niet meteen geleid tot een structurele inzet van dubbeltractie - dat gebeurde pas in 2016.

2011

Inmiddels heeft de loc ook het Fyra-logo gekregen.

Amsterdam Centraal, 2 juni 2011: locomotief 186 114 met Fyra-logo.

2012

Locomotief 186 114 te Breda op 15 september 2012. Breda was het eindpunt van de Fyra. In die periode stond er een locomotief gereed die voor de stam kon worden gezet die de trein weer naar het noorden trok. De locomotief die de stam naar Breda had gebracht, werd afgekoppeld en was beschikbaar voor de retourrit met de volgende stam. De rangeerder gaf de gelegenheid in de cabine te kijken.

Locomotief 186 114 naast V250-stel 4804 - de toen beoogde opvolger van de stammen met de Traxx-locomotieven. De locomotief loopt mee in opzending achter de stam - te zien aan de losse sluitseinen. (Amstredam Centraal, 26 oktober 2012).

2014

Op 14 oktober 2014 vertrok de locomotief naar Dessau in Duitsland voor een revisie van de draaistellen en het remwerk. Op 30 december 2014 kwam de locomotief weer terug in Nederland. De rode bestickering heeft plaatsgemaakt voor een geel-blauw livrei.

2015

Locomotief 186 114 stond op 18 april 2015 in Amsterdam Centraal.

2017

Inmiddels reden alle NS-Traxxen in dubbeltractie: één locomotief voor en één locomotief achter de set rijtuigen. Locomotief 186 114 duwt een stam weg uit Rotterdam Centraal (5 januari 2017).

www.v250.nl

datum bewerking: 24 XII 2018