NS-Stuurstandrijtuigen ICR Benelux

De serie bestond uit de volgende elf rijtuigen 50 84 28-70: 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 - 111 - 112 - 113

Rijtuig 50 84 28-70 113 - 2 op 19 september 2009 te Amsterdam Watergraafsmeer.

Filmpje van stuurstandrijtuig

De elf Beneluxstuurstandrijtuigen waren van het type ICR (intercity-rijtuig). De rijtuigen waren genummerd: 50 84 28-70 xxx, waarbij de nummers 109 en 110 niet gebruikt werden. Ze werden voor de Beneluxdienst in 1986 - 1987 gebouwd bij Talbot in Aken. Ze maakten in combinatie met locomotieven van de Reeks 11 (NMBS) trek-duw-bedrijf mogelijk. De stuurtafel van het rijtuig had dan ook grote overeenkomsten met de Belgische locomotief van Reeks 11.8. De rijtuigen zijn niet gerenoveerd zoals hun soortgenoten in het begin van de 21ste eeuw. In hun nadagen hadden ze veel defecten - in zo'n geval liep de locomotief om en werd aan het stuurstandrijtuig gekoppeld.

Nadat de locomotieven van de reeks 11.8 vervangen werden door Traxx-locomotieven van NS Hispeed en de NMBS, liepen de stuurstandrijtuigen vaak nog wel mee in de Hispeedstammen - maar niet op het HSL-traject. Overigens was trek-duw-bedrijf met de locomotieven van de reeks 28 niet mogelijk.

Rijtuig 50 84 28-70 105 is begin 2009 door Nedtrain-medewerkers in de Hispeedkleuren geverfd in de tweede en derde week van januari 2009. De andere rijtuigen bleven geel-rood.

Op 30 juni 2010 zijn alle stuurstandrijtuigen terzijde gesteld en ze zijn in maart 2011 gesloopt; met uitzondering van de 101 en de 112. De 101 is opgenomen in de collectie van het spoorwegmuseum; de 112 werd in 2022 gesloopt.

Stuurstandrijtuig 50 84 28-70 105 (het enige rijtuig in een ander kleed) te Rotterdam (26 juni 2009).

www.v250.nl

datum bewerking: 18 IX 2022