NS ICRmh - Benelux / HSL

Overzicht van de rijtuigen

Dit filmpje laat het vertrek van een stam ICRmh-rijtuigen zien achter NMBS-loc 2813 zien.

Rijtuig 61 84 82-70 011 te Den Haag Centraal, 17 februari 2018

Rijtuig 61 84 10-70 361 in Beneluxdienst halteert te Rottedam Centraal op 28 juli 2016.

Na het mislukken van het V250-project in 2013, besloten NS en NMBS de klassieke Benelux-verbinding weer te herstellen - met het oude materieel: Traxx-locs van Reeks 28 en later ook van de Serie 186 en ICR-rijtuigen. Het casco van de rijtuigen werd gereviseerd. De Prio-bestickering werd verwijderd en de rijtuigen keerden terug in de geel-blauwe kleurstelling. De gereviseerde rijtuigen zijn het beste te herkennen aan de witte driehoekjes op de deuren.

De werkzaamheden aan het casco werden in de Nedtrain-vestiging in Haarlem verricht. De opgeknapte rijtuigen werden tijdelijk gestald in de Amsterdamse Houtrakpolder.

De witte driehoeken op de deuren die voor het eerst op het DDZ-materieel te zien waren, kwamen ook de ICR-rijtuigen.

Stuurstandrijtuig 50 84 82-70 017 op 20 september 2014 bij Nedtrain te Haarlem.

• Op 2 september 2014 reed de eerste Beneluxtesttrein met een ICR-stuurstandrijtuig getrokken door een Traxx-locomotief van de Watergraafsmeer in Amsterdam naar Brussel Zuid. Het stuurstandrijtuig kon niet de bediening van de locomotief overnemen. Plan was de stuurstandrijtuigen om te bouwen zodat ze konden samenwerken met Traxx-locomotieven. Trekkracht was NMBS locomotief 2842; naast het stuurstandrijtuig reden vijf-geelblauwe ICR-rijtuigen mee.

• Vanaf de start van de dienstregeling 2015 (14 december 2014) werden de eerste rijtuigstammen met de opgeknapte rijtuigen ingezet - afgewisseld met de 'oude stammen' meestal bestaande uit Prio-rijtuigen. De stuurstandrijtuigen die meereden, konden niet samenwerken met de locomotief.

• In eerste instantie zouden de rijtuigen na de casco-revisie een nieuw rijtuignummer krijgen. Een aantal heeft dat inderdaad gekregen. De rijtuigstamnummers zijn gebaseerd op die nieuwe nummers. Zo is het stamnummer 16466 gebaseerd op het rijtuignummer van het stuurstandrijtuig (Bpmbdzf7) 61 84 82-70-066. Echter, de nieuwe rijtuignummers werden voor indiensttreding teruggenummerd naar de oude: 066 werd weer 013. Echter, de stamnummers bleven gebaseerd op de nieuwe - niet meer gebruikte - rijtuignummers.

• Sommige stammen, zoals 16466 en 16472, hadden vanaf het begin van de inzet in de Beneluxdienst een NS- en een NMBS-logo op alle rijtuigen. Dat gold niet voor de andere stammen, zoals voor 16448 en 16467, die alleen een NS-logo hadden. Later werden ze ook voorzien van een NMBS-logo.

Gereviseerde rijtuigen werden tijdelijk gestald op het rangeerterrein in de Amsterdamse Houtrakpolder (28 september 2014).

• Het eerste half jaar van 2015 had ieder rijtuig een aanduiding van het stamnummer. Dit werd later vervangen door een aanduiding op welk traject de rijtuigen werden ingezet: Amsterdam-Centraal - Brussel-Zuid / Bruxelles-Midi.

• Het aanpassen van de stuurstandrijtuigen om samen te kunnen werken met de Traxx-locomotieven had nogal wat voeten in de aarde en kostte veel meer tijd dan oorspronkelijk gedacht. In eerste instantie waren twee rijtuigen betrokken bij de ombouw: 61 84 82-70 031 en 032. Echter, na een aantal maanden heeft men de activiteiten aan rijtuig 031 gestaakt en concentreerde men zich op rijtuig 032. Dat kwam op 11 maart 2015 aan in de Watergraafsmeer, nadat het samen met locomotief 186 003 beproefd was in het revisiebedrijf te Haarlem. Op 13 april 2015 is dit rijtuig weggezet en zijn verdere testen gestaakt. Begin juni 2015 werd definitief duidelijk dat werd afgezien om de besturing van Traxx-locomotieven mogelijk te maken vanuit de stuurstandrijtuigen. (Na het fiasco van de V250-treinstellen, een volgende tegenvaller voor NS op het gebied van materieel dat over de HSL moest gaan rijden). De beide rijtuigen werden 'opgebokt' in Haarlem. De andere stuurstandrijtuigen bleven wel deel uitmaken van de stammen, maar hebben de functie van een "gewoon" rijtuig. Op 30 augustus 2018 zijn de rijtuigen 031 en 032 vanuit Haarlem per dieplader naar sloper Kroon in Wilnis overgebracht. Alle bruikbare onderdelen waren daarvoor reeds verwijderd.

• Vanwege het mislukken van het project om de ICRMh-stuurstandrijtuigen te laten samenwerken met de Traxx-locomotieven bestelt NS 18 Traxx-locomotieven in juni 2015; 186 020 - 186 037.

• In juli en augustus 2015 vonden test- en opleidingsritten plaats met de AmRo-stammen - deze geheel uit gemoderniseerde ICR-rijtuigen bestaande treinstammen worden ingezet op het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam v.v. De stammen worden aangedreven door twee functionerende Traxx-locomotieven, een voor en een achter. Op 26 juli 2015 begon een proefbedrijf zonder reizigers.

Stuurstandrijtuig 50 84 82-70 017 te Rotterdam Centraal (18 juli 2015).

Stuurstandrijtuig 50 84 82-70 021 te Amsterdam Watergraafsmeer (18 juli 2015).

• In aantal rijtuigen van stam 16508 werden van medio tot eind augustus 2015 nieuwe wielen en remblokken beproefd. Achter locomotief 186 004 werd tijdens enkele ritten 176 kilometer per uur bereikt.

• Na de proef werd medio 2016 op grote schaal de blokkenrem gewijzigd en voorzien van L-remblokken. daarnaast worden zogenaamde volwielen gemonteerd.

• Vanaf 23 januari 2017 zette de NS locomotieven van de serie 186 in combinatie met de ICRmh-rijtuigen in op de verbinding Den Haag Centraal - Eindhoven v.v.. Daarbij wordt tussen Rotterdam en Breda gebruik gemaakt van het HSL-traject. In december 2016 werd al proefgereden.

www.v250.nl

datum bewerking: 3 II 2019