DB ICE (Baureihe 406)

DB en NS hadden de volgende stellen in de Baureihe 406:

4601 - 4602 - 4603 - 4604 - 4605 / 4680 - 4606 / 4683 - 4607 - 4608 / 4681 - 4609 / 4682 - 4610 - 4611 - 4612 / 4684 - 4613 / 4685 - 4651 - 4652 - 4653 - 4654.

Stel 406 080 op 3 maart 2016 te Köln Hansaring.

ICE-stel 406 004 op 31 december 2014 te Schaarbeek. 

Stel 406 053 (4653) te Amsterdam Centraal op 23 mei 2010.

De ICE-stellen van 'Baureihe 406' (ook wel ICE 3M) doen zowel Amsterdam als Brussel aan; maar ze onderhouden geen directe verbinding. De verbindingen lopen via Duitsland. (ICE staat voor InterCity Expres). 17 stellen zijn geschikt voor meerdere spanningssystemen (15 kV, 25 kV, 1500 V en 3000 V) en zijn ingedeeld in 'Baureihe 406'. NS Hispeed bezat vier stellen: 4651 (406 051) t/m 4654 (406 054). Stel 4654 werd in 2011 verkocht aan de DB. De andere stellen zijn van de DB, deze waren genummerd 4601 t/m 4613 (406 001 t/m 406 013). Inmiddels zijn er zes stellen aangepast voor inzet in Frankrijk. Zij hebben een aangepaste nummering in de serie 468x. De volgende omnummeringen zijn bekend: 4680 (4605), 4681 (4608), 4682 (4609), 4683 (4606), 4684 (4612) en 4685 (4613).

• De stellen kunnen maximaal 330 km/h rijden. 

• De serie is gebaseerd op 'Baureihe 403' (50 treinstellen); die werd eind oktober 1998 gepresenteerd in Berlijn. 

• Op 17 september 1999 arriveerde het eerste ICE-stel 406 001 (een Duits stel) in Nederland voor proefnemingen. De eerste reguliere inzet vanuit Nederland betrof het vervoer naar de wereldtentoonstelling in Hannover (Expo 2000), die van 1 juni tot en met 31 oktober 2000 duurde. Allereerste internationale rit met passagiers vond plaats met stel 406 054 op 25 mei 2000: een persrit naar Expo 2000. Vanaf 5 november 2000 werden ze ingezet op de reguliere verbinding naar Keulen - de eerste proeven startte 23 oktober 2000. Medio oktober 2000 waren alle stellen definitief toegelaten in Nederland.

Stel 406 084 (4684) te Brussel Noord (Bruxelles Nord) op 28 december 2017.

DB-stel 406 007 op 29 december 2005 te Köln Hauptbahnhof.

• In België verzorgden de stellen vanaf 15 december 2002 de dienst.

• Van 2000 tot 2005 werden de Nederlandse stellen onderhouden in de Nedtrain-vestiging Leidschendam.

• In december 2015 reed stel 4651 enkele testritten op het hsl-traject Amsterdam - Rotterdam v.v.

• 25 en 26 november 2017 werden de ICE's via Geldermalsen omgeleid via de Betuweroute naar Elst. Dat was het eerste reguliere reizigersvervoer via de Betuweroute.

Vanaf 15 juni 2024 zijn de stellen Baureihe in Nederland vervangen door de ICE 3neo-stellen.

www.v250.nl

datum bewerking: 22 VII 2024