DB ICE Treinstel 406 010 (4610)

Fabrikant: Siemens, Bombardier

Type: ICE 3M

In dienst: 20 september 2000

Naam: Frankfurt am Main (sinds 4 november 2002)

2006

De reizigers hebben normaliter vrij zicht in de cabines van het treinstel. Een machinist heeft wel de mogelijkheid dit zicht te beperken. (Duisburg , 30 april 2006).

Interieur van treinstel 4610. Hier een tweede klas wagon. Duisburg, 30 april 2006.

Stationenement in Frankfurt (Main) op 5 mei 2006 - treinstel 406 010 is genoemd naar deze stad. Een kijkje in de cabine.

Op het scherm van de boordcomputer is duidelijk zichtbaar het traject dat bereden gaat worden. Verder is vrij 'amateuristisch' de maximumsnelheid aangebracht (330 kilometer per uur) en het nummer van de wagon: 406 510. De andere cabine bevindt zich in rijtuig 406 010.

In 2006 werd het wereldkampioenschap voetbal in de Duitsland georganiseerd. De DB was een van de sponsoren hiervan en tooide zijn materieel met een sticker om dit aan te geven. Ook treinstel 4610 werd bestickerd. Frankfurt (Main) op 5 mei 2006.

2007

In 2007 werd reclame gemaakt voor de EU door de DB. Treinstel 4610 reed een tijd rond met een sticker: "EU2007.de, Europa gelingt gemeinsam" (Europa lukt samen). In het eerste half jaar van 2007 was Duitsland voorzitter van de Europese Unie. Het stel is gefotografeerd op 2 juni 2007 in Venlo. Het stel doet alleen bij werkzaamheden op de reguliere traject of bij bijzondere ritten Venlo aan. Normaal is Arnhem de laatste halteplaats voor de Duitse grens.

2010

Het stel is in oktober 2010 betrokken geweest bij testritten in de Kanaal-tunnel. DB wil graag ook een verbinding met Londen gaan onderhouden.

2012

Begin april 2012 is het stel betrokken bij ERMTS-proefritten tussen Roosendaal en Essen. Op 5, 6 en 7 juni 2012 testte het stel de Hanzelijn (Zwolle - Lelystad).

2019

Treinstel 4610 staat gereed voor vertrek (Amsterdam, 19 april 2019).

www.v250.nl

datum bewerking: 20 IV 2019