NMBS Reeks 25.5 / SNCB Série 25.5

NMBS Reeks 25.5 bestond uit 8 locomotieven: 2551 - 2552 - 2553 - 2554 - 2555 - 2556 - 2557 -2558

Locomotief 2552 te Roosendaal op 14 april 1996.

NMBS-locomotief 2552 te Roosendaal op 22 mei 2008

Locomotief 2551 komt door te Dordrecht op 11 april 2009.

Reeks 25.5 is de eerste locomotief-serie die werd ingezet in de Benelux-dienst en is in die hoedanigheid de voorloper van Reeks 11. Reeks 25.5 is een sub-serie van Reeks 25. Die werd gebouwd in de jaren 1960 en 1961 en er zijn 22 exemplaren afgeleverd, gebouwd door La Brugeoise et Nivelles. In 1973 werden de nummers 2515 - 2522 omgebouwd tot tweespanningslocomotieven zodat inzet in België en Nederland tot de mogelijkheden ging behoren. Het aantal stroomafnemers werd teruggebracht tot één per locomotief om het gewicht van de locomotief te reduceren. De maximumsnelheid was 130 km/h. De locomotieven werden omgenummerd in 2551 - 2558. Ze werden vanaf 1 april 1974 naast het hondenkop-Benelux-materieel ingezet. De locomotieven trokken een stam bestaande uit een stuurstandrijtuig plan D, drie rijtuigen plan W, en twee NMBS-rijtuigen (Type I4) en incidenteel een postrijtuig plan L.

• De originele locomotief 2557 raakte bij een ongeval in 1979 zwaar beschadigd. De NMBS besloot op dat moment locomotief 2504 om te bouwen tot Beneluxlocomotief met nummer 2557. De loomotief die eerder dit nummer had, werd hersteld als NMBS-loc en kreeg nummer 2504.

• In 1986 werden deze locomotieven langzamerhand in de Beneluxdienst vervangen door nieuwe ICR-rijtuigen en Reeks 11.8. Op 3 april 1987 reed de laatste trek-dus-eenheid met een locomotief van de Reeks 25.5.

• De locomotieven van de serie 25.5 hebben daarna dienst gedaan als goederenlocomotief, voor internationale treinen (Amsterdam-Parijs) en voor de treinen van Lovers. Hun Benelux-uitmonstering werd al die tijd niet gewijzigd.

• Vanaf 1997 werd de reeks 25.5 ingezet tussen Antwerpen en Kijfhoek (in Nederland). Door een gelijk aantal kilometers te maken in Nederland werd de inzet van de serie 6400 van Railion in België verrekend.

Locomotief 2556, een viertal M2-rijtuigen en locomotief 2554 vormen samen een trein die aankomt te Leiden Centraal. Deze combinatie reed tussen Leiden en Amsterdam met een stop te Lisse voor een bezoek aan de Keukenhof. De trein werd geëxploiteerd door Lovers (29 maart 1998).

Locomotief 2557 te Maastricht 25 juli 2002 in Maastricht. De 2557 had net een goederentrein naar Nederland gebracht en was weer op de terugweg naar België.

• Vanaf 2000 werd de locomotief ook ingezet in de goederendienst tussen Kinkempois (B) en Sittard (NL).

• In de periode 2003 - 2005 werden de locomotieven ingezet in gemengde tractie tussen Kinkempois en Sittard met een Nederlandse loc van de serie 6400. Twee machinisten bedienden de locs van de trein die te zwaar was voor een locomotief van de Reeks 25.5.

• In 2009 staakte de NMBS de inzet van deze locomotief in de internationale goederendienst - ook voor de binnenlandse inzet betekende 2009 het einde voor deze locomotief-reeks. Op 15 maart 2009 werden de 2553, de 2556 en de 2557 buiten dienst gesteld; de overige locomotieven medio april 2009. De NMBS deed in het vervolg beroep op Reeks 28 voor de internationale goederendienst.

www.v250.nl

datum bewerking: 26 I 2019