NS Traxx-locomotief 186 111

Fabrikant: Bombardier

Type: Traxx F140MS

Nummer: 34303

Afgeleverd: 2006

2006

Deze locomotief werd op 22 september 2006 gepresenteerd op de Berlijnse beurs InnoTrans. In oktober 2006 rijdt de locomotief toelatingsritten in Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Duitsland, België, Nederland en op de Betuweroute en HSL-zuid. De locomotief werd gekocht door leasemaatschappij Angel Trains.

2007

Op 19 mei 2007 werd een proefrit gehouden waarbij de Sophia-spoortunnel werd aangedaan. (foto: Jan Phillipsen, collectie RN). Het logo van de lease-maatschappij is ook aangebracht op het front.

2008

Op 24 september 2008 wordt de locomotief gehuurd door NS Hispeed. Op 14 november 2008 vertrok de locomotief uit de werkplaats Roosendaal waar hij voorzien was van de rode NS Hispeedfolie. 

2009

Locomotief 186 111 op 10 maart 2009 te Rotterdam Centraal. 

De locomotief heeft de naam Karin gekregen - de locomotief werd in 2009 "omgedoopt" in Ari. Later dat jaar is deze naam verwijderd.

2012

Locomotief 186 111 kwam vanaf het rangeerterrein te Brussel Zuid (Bruxelles Midi) en stond even later gereed om richting Mechelen en verder te gaan. Bijzonder te vermelden is dat deze locomotief nooit - in tegenstelling  tot de andere meeste andere rode locomotieven - een Fyra-bestickering heeft gehad. Mogelijk hangt dat samen met de incidentele inzet in de dienst richting België.

Locomotief 186 111 verving op 1 augustus 2012 een NMBS-Traxx-locomotief. In die periode was het gebruikelijk dat de NMBS de tractie leverde voor de treinen Brussel - Amsterdam v.v. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij een defect kwam een NS-locomotief in Brussel.

Exact een maand later reed locomotief 186 111 weer in Fyra-dienst. De locomotief staat gereed te Rotterdam Centraal gereed om richting Schiphol te vertrekken. (1 september 2012).

2013

Op 16 november 2013 vond de locomotief-wissel van de Fyra niet plaats op de Watergraafsmeer zoals te doen gebruikelijk, maar te Amsterdam Centraal. Hier staat locomotief 186 111 te wachten op de volgende Fyra-stam die zouden binnengebracht.

2015

Locomotief 186 111 heeft zojuist een Intercity Direct (de nieuwe naam voor Fyra) stam binnen gebracht te Amsterdam Centraal. Daar ontmoet de locomotief soortgenoot 186 183 die door de NMBS als 2861 is gedoopt. Deze locomotief heeft zojuist een Beneluxstam naar Amsterdam Centraal gebracht. (8 augustus 2015)

2016

Op 10 februari 2016 vertrokken de locomotieven 186 111 en 186 112 - als laatst in de rode outfit - voor de R1-revisie naar Dessau in Duitsland. Op 11 april 2016 keerden ze terug in een geel-blauwe uitmonstering.

Op 4 juli 2016 werd locomotief 186 111 verhuurd aan de NMBS, die de locomotief - inmiddels voorzien van andere software - tijdelijk inzette op verbinding Brussel - Amsterdam.

2017

Locomotief 186 111 schoot een defecte soortgenoot te hulp te Rotterdam Centraal op 25 april 2017.

2019

Locomotief 186 111 rijdt weg uit Amsterdam Centraal (31 maart 2019). Links een SPENO-werktrein.

2023

Locomotief 186 111 rijdt onder toeziend oog van 186 013 Rotterdam Centraal binnen op 1 april 2023.

Locomotief 186 111 - nu in een Alpha trains-uitmonstering - komt voorbij te Nieuw Vennep (13 juni 2023). De locomotief werd van 14 mei tot 5 juni 2023 in deze uitmonstering gebracht in werkplaats de Zaanstraat.

Locomotief 186 018 duwt de stam; 186 111 trekt (Amsterdamdam Centraal, 17 juni 2023). Een dag erna zou de locomotief voor het laatst worden ingezet door de NS.

www.v250.nl

datum bewerking: 17 VI 2023