NS Plan L (Postvervoer)
In het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw groeide de belangstelling voor het vervoer naar Brussel - Amsterdam v.v. Het toen ingezette materieel: de Benelux-hondenkoppen (Mat '57) konden de vraag niet meer aan. Uiteindelijk heeft men besloten om een trekduw-trein samen te stellen uit min of meer bestaand materieel. Als locomotief koos men voor de NMBS-reeks 25. De nummers 2515 - 2522 werden omgebouwd tot tweespanningslocs zodat inzet in België en Nederland tot de mogelijkheden ging behoren. Ze werden omgenummerd in 2551 - 2558. De locs werkten samen met een stuurstandrijtuig dat gemaakt was uit een plan D rijtuig met een restauratie en een bagage-afdeling. Tussen de loc en het plan D-rijtuig werden de volgende rijtuigen ingezet: drie NS-rijtuigen plan W, en twee NMBS-rijtuigen (Type I4) en incidenteel een NS-postrijtuig plan L. De NS beschikte over een tweetal postrijtuigen die werden ingezet in Beneluxtreinen. Deze zijn gebouwd in 1958 bij Werkspoor in Utrecht in een serie van 23 rijtuigen. De bak van de rijtuigen was identiek aan die van Plan E. De rijtuigen P7936 en P7937 werden omgenummerd in 51 84 00-30 051 en 51 84 00-30 052 en ze kregen de geel-blauwe Benelux-kleurstelling. Rijtuig 051 raakte zwaar beschadigd op 6 maart 1978 bij een aanrijding te Brussel Zuid en werd in 1980 gesloopt. Als vervanger werd rijtuig P7938 (51 80 00-30 38) verbouwd - dat nummer 51 84 00-30 053 kreeg. De rijtuigen werden ingezet in de eerste slag Amsterdam - Brussel en de laatste slag Brussel - Amsterdam. In 1979 reed er dagelijks een Nederlands postrijtuig tussen Brussel en Amsterdam én een Belgisch rijtuig. In dat laatste rijtuig werd nog onderweg post gesorteerd. Op 30 december 1982 werd de inzet van de postrijtuigen gestaakt. De Nederlandse rijtuigen werden omgebouwd tot fietsenrijtuig 50 84 92-37 003 en 50 84 92-37 004. In 2004 maakten zij kennis met de slopershamer.
Rijtuig 51 84 00-30 053 te Roosendaal op 6 augustus 1985 (foto: Cock Koelewijn).
Een Benelux-postrijtuig te Amsterdam (juli 1982). (Foto: Ad Vijge)