NS Plan L (Postvervoer)

In het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw groeide de belangstelling voor het vervoer naar Brussel - Amsterdam v.v. Het toen ingezette materieel: de Benelux-hondenkoppen (Mat '57) konden de vraag niet meer aan. Uiteindelijk heeft men besloten om een trekduw-trein samen te stellen uit min of meer bestaand materieel. Als locomotief koos men voor de NMBS-reeks 25. De nummers 2515 - 2522 werden omgebouwd tot tweespanningslocs zodat inzet in België en Nederland tot de mogelijkheden ging behoren. Ze werden omgenummerd in 2551 - 2558. De locomotieven werkten samen met een stuurstandrijtuig dat gemaakt was uit een plan D rijtuig met een restauratie en een bagage-afdeling. Tussen de locomotief en het plan D-rijtuig werden de volgende rijtuigen ingezet: drie NS-rijtuigen plan W, en twee NMBS-rijtuigen (Type I4) en incidenteel een NS-postrijtuig plan L. De eerste inzet van de trek-duw-treinen in de Beneluxdienst vond plaats op 1 april 1974.

Rijtuig 51 84 00-30 053 te Roosendaal op 6 augustus 1985 (foto: Cock Koelewijn).

Een Benelux-postrijtuig te Amsterdam (juli 1982). (Foto: Ad Vijge)

De NS beschikte over een tweetal postrijtuigen die werden ingezet in Beneluxtreinen. Deze zijn gebouwd in 1958 bij Werkspoor in Utrecht in een serie van 23 rijtuigen. De bak van de rijtuigen was identiek aan die van Plan E.

In februari 1974 werd postrijtuig 51 84 00-30 036 (de oude P7936) verbouwd om dienst te kunnen doen in de trek-duw-treinen. Het werd omgenummerd naar 54 84 00-30 051. Rijtuig P7937 werd omgenummerd in 51 84 00-30 052. Beide kregen ze de geel-blauwe Benelux-kleurstelling.

Rijtuig 051 raakte zwaar beschadigd op 6 maart 1978 bij een aanrijding te Brussel Zuid en werd in 1980 gesloopt. Als vervanger werd rijtuig P7938 (51 80 00-30 38) verbouwd - dat nummer 51 84 00-30 053 kreeg. De rijtuigen werden ingezet in de eerste slag Amsterdam - Brussel en de laatste slag Brussel - Amsterdam.

Vanaf 1979 reed er dagelijks een Nederlands postrijtuig tussen Brussel en Amsterdam én een Belgisch rijtuig. In die rijtuigen werd nog onderweg post gesorteerd. Op 30 december 1982 werd de inzet van de postrijtuigen gestaakt. In Nederland was het de laatste reizigerstrein met een postrijtuig. Vanaf die tijd reden er alleen nog speciale posttreinen.

De twee Nederlandse postrijtuigen werden opgenomen in de trein die werd gebruikt voor de proefritten met de NS 1600-locomotieven, begin 1983.

De Nederlandse rijtuigen werden in het voorjaar 1983 omgebouwd tot fietsenrijtuig 50 84 92-37 003 en 50 84 92-37 004. De aanduiding veranderde van Plan L in Df. In de zomerdienstregeling werden ze ingezet tussen Maastricht en Amsterdam. In 2004 maakten zij kennis met de slopershamer.

www.v250.nl

www.v250.nl

datum bewerking: 10 X 2020