Eurostar e320 (Class 374)

Stel 4013 / 4014 op 4 mei 2016 te Roosendaal (foto: Theo Neutelings Mzn)

Mock up in het museum Trainworld (Schaarbeek, 31 december 2015).

Eurostar heeft 34 halve treinstellen in dienst die onder andere worden ingezet tussen Amsterdam en London via Brussel. De halve stellen van ieder acht rijtuigen hebben allemaal hun eigen nummer. Een combinatie van twee stellen is 400 meter lang. Het materieel is gebaseerd op de Velaro-D-treinstellen, die in Duitsland rijden als Baureihe 407. De treinstellen hebben een maximale snelheid van 320 kilometer per uur. De stellen zijn geschikt voor wisselstroom 15.000 volt 16 2/3 Hz en 25.000 volt 50 Hz en gelijkstroom 1500 volt en 3000 volt.

De treinstellen zijn gebouwd door Siemens. De eerste testritten begonnen begin 2013 op de Siemens-testbaan Wegberg-Wildenrath (Duitsland).

• Op 15 september 2015 opende te Schaarbeek / Schaerbeek Trainworld: het Belgische spoorwegmuseum. In de tentoonstelling is een mock up opgenomen van een e320-stel. Deze heeft nummer 4001.

• Vanaf 20 november 2015 werd de eerste commerciële rit door de kanaaltunnel uitgevoerd - een dag eerder was de toestemming daartoe afgekomen.

• Op 28 april 2016 kwam treinstel 4013/4014 op eigen kracht de grens over tussen Essen en Roosendaal. Daarna werden proefritten gemaakt naar Essen (België), Venlo, Amsterdam en Noorderkempen. Het stel ging op 14 juli 2016 terug naar België.

• In december 2017 reden de e320-stellen de eerste Eurostar-ritten op de verbinding Amsterdam - Brussel. Nog niet met reizigers, de ritten waren bedoeld voor het opleiden van personeel.  Van reizigersvervoer was pas sprake in april 2018.

Mock up in het museum Trainworld (Schaarbeek, 31 december 2015).

Reclame-folder van Siemens

velaro-e320-en.pdf

In 2023 werden de stellen voorzien van een nieuw Eurostar-logo.

www.v250.nl

www.v250.nl

datum bewerking: 17 IX 2023