NMBS-rijtuigen I4
In het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw groeide de belangstelling voor het vervoer naar Brussel - Amsterdam v.v. Het toen ingezette materieel: de Benelux-hondenkoppen (Mat '57) konden de vraag niet meer aan. Men heeft toen gestudeerd met welk materieel men de toegenomen vraag ging beantwoorden. Een optie die serieus onderzocht is of men geen bi-courante versie Plan V - geschikt voor 1500 Volt en 3000 Volt - kon maken. Die treinstellen waren in Nederland de opvolger van het hondenkop-materieel. Uiteindelijk heeft men besloten om een trekduw-trein samen te stellen uit min of meer bestaand materieel. Als locomotief koos men voor de NMBS-reeks 25. De nummers 2515 - 2522 werden omgebouwd tot tweespanningslocs zodat inzet in België en Nederland tot de mogelijkheden ging behoren. Ze werden omgenummerd in 2551 - 2558. De locs werkten samen met een stuurstandrijtuig dat gemaakt was uit een plan D-rijtuig met een restauratie en een bagage-afdeling. Tussen de loc en het plan D-rijtuig werden de volgende rijtuigen ingezet: drie NS-rijtuigen plan W, en twee NMBS-rijtuigen (Type I4) en incidenteel een NS-postrijtuig plan L. De I4-rijtuigen waren of geheel eerste klasse of gemengd 1e en 2 klasse. In totaal waren er 16 I4-rijtuigen beschikbaar: 8 A-rijtuigen en 8 AB-rijtuigen. De A rijtuigen waren genummerd in de reeks 51 88 19-70 XXX (11301 - 11308); de AB-rijtuigen in de reeks 51 88 30-70 xxx (11201 - 11208). De rijtuigen zijn in 1966 gebouwd. In 1986 werden deze stammen in de Beneluxdienst vervangen door nieuwe ICR-rijtuigen en Reeks 11.8. De I4-rijtuigen werden ingezet in onder andere internationale treinen.

Een I4-rijtuig na zijn inzet in de Beneluxdienst, nog steeds in de geel-blauwe kleuurstelling. Het rijtuig is hier gefotografeerd te Ventimiglia op 21 oktober 1987, als onderdeel van de Riviera-Expres. (Foto: Ad Vijge)