NS ICR - Benelux
Deze pagina is onder constructie.
 
Vanaf 1986 vervingen de ICR-rijtuigen de hondenkopstellen van Mat '57 en de stammen die getrokken werden door Reeks 25.5. De rijtuigen zijn een vervolgserie (serie ICR3) op de binnenlandse ICR-rijtuigen die de NS vanaf 1980 geleverd kreeg. Deze rijtuigen werden ingezet samen de NMBS Reeks 11.8. Deze loc kon overweg met het ICR-stuurstandrijtuig dat speciaal voor de Beneluxdienst was ontwikkeld. 

Al eerder werd tenminste één ICR-rijtuig (in geel-blauwe kleurstelling) beproefd in de Beneluxdienst. Hier dat rijtuig in een 'oude' Beneluxstam in november 1984 te Amsterdam CS (foto: Ad Vijge)




De volgende rijtuigen zijn voor de Beneluxdienst gemaakt.
A: 10x eerste klas 50 84 10-70 481 - 50 84 10-70 492
AB: 10x eerste en tweede klas 50 84 30-70 061 - 50 84 30-70 072
B: 18x tweede klas 50 84 20-70 401 - 50 84 20-70 422
Bs: 11x tweede klas stuurstand 50 84 28 70 101 - 50 84 28-70 113
BKD: 10x tweede klas bagage, keuken 50 84 82 70 982 - 50 84 82-70 982

Hier enige bijzonderheden:
 De stammen bestonden in eerste instantie uit zes rijtuigen. In 1989-1990 werd een achttal rijtuigen met blauwe band (die als reserve werden ingezet in de Beneluxdienst of in binnenlandse of buurlandlandtreinen reden) met rode band getooid. Op deze wijze konden zevendelige stammen worden gemaakt. Medio 1998 werden de stammen weer verkleind tot zes rijtuigen. De acht eerder van rode band voorziene rijtuigen kregen weer een blauwe band en werden weer ingezet in binnenlandse treinen. De vijf rijtuigen (genummerd 50 84 20-70 423 - 427) kregen toen hun oude nummer terug: 50 84 20-70 581 - 585. De drie B rijtuigen (50 84 20-70 431 - 433) die destijds omgebouwd zijn uit de A-rijtuigen (50 84 10-70 561 - 563) kregen een nieuw nummer: 50 84 20-70 551 - 553.
• In de zomerdienst 1990 werden vanwege tekort aan andere BKD's soms Benelux-BKD's ingezet in niet-Beneluxtreinen, bijvoorbeeld in de trein Hoofddorp - Hannover v.v. - maar dan alleen op het Nederlandse deel van het traject.
 Hier een voorbeeld dat een rijtuig in "Benelux"-kleuren ook in Nederlandse binnenlandse werd ingezet: Roosendaal, 2 september 2003, direct achter loc 1760..