NS-Intercity rijtuigen (ICr)

De Intercity Rijtuigen die de NS vanaf 1980 inzetten, spelen een heel belangrijke rol in het verkeer tussen Amsterdam en Brussel én in het verkeer op het Nederlandse deel van het HSL-traject. Naast de generieke beschrijving van de eerste rijtuigen die vanaf 1986 reden op de verbinding Amstrdam - Brussel: bevatten de volgende pagina's nadere informatie over:


Prio-rijtuig 50 84 82-70 981 op juni 2011 te Amsterdam Centraal.

In 1984 werd een ICR-rijtuig (in geel-blauwe kleurstelling) beproefd in de Beneluxdienst. Hier dat rijtuig in een 'oude' Beneluxstam (november 1984, te Amsterdam CS, foto: Ad Vijge)

Vanaf 1980 namen de NS nieuwe Intercity Rijtuigen (ICR) in dienst. In 1986 werd de vervolgserie ICR3 geleverd, die bestond uit rijtuigen die bedoeld waren voor binnenlands en internationaal vervoer. Deze rijtuigen - waarvan de meeste in rood-gele kleurstelling - vervingen de hondenkopstellen van Mat '57 en de stammen die getrokken werden door Reeks 25.5. De nieuwe ICR-rijtuigen werden ingezet samen de NMBS Reeks 11.8. Deze locomotief kon overweg met het ICR-stuurstandrijtuig dat speciaal voor de Beneluxdienst was ontwikkeld.

De volgende rijtuigen zijn voor de Beneluxdienst gemaakt.

  • A: 10x eerste klas 50 84 10-70 481 - 50 84 10-70 492
  • AB: 10x eerste en tweede klas 50 84 30-70 061 - 50 84 30-70 072
  • B: 18x tweede klas 50 84 20-70 401 - 50 84 20-70 422
  • Bs: 11x tweede klas stuurstand 50 84 28-70 101 - 50 84 28-70 113
  • BKD: 10x tweede klas bagage, keuken 50 84 82 70 982 - 50 84 82-70 982

• De Beneluxstammen bestonden in eerste instantie uit zes rijtuigen. In 1989-1990 werd een achttal rijtuigen met blauwe band (die als reserve werden ingezet in de Beneluxdienst of in binnenlandse of buurlandlandtreinen reden) met rode band getooid. Op deze wijze konden zevendelige stammen worden gemaakt.

Stuurstandrijtuig 50 84 28-70 107 op 20 april 2008 te Amsterdam Centraal.

Een voorbeeld van een rijtuig in "Benelux"-kleuren dat in de Nederlandse binnenlandse dienst werd ingezet: Roosendaal, 2 september 2003, direct achter locomotief 1760.

• Medio 1998 werden de stammen weer verkleind tot zes rijtuigen. De acht eerder van rode band voorziene rijtuigen kregen weer een blauwe band en werden weer ingezet in binnenlandse treinen. De vijf rijtuigen (genummerd 50 84 20-70 423 - 427) kregen toen hun oude nummer terug: 50 84 20-70 581 - 585. De drie B rijtuigen (50 84 20-70 431 - 433) die destijds omgebouwd zijn uit de A-rijtuigen (50 84 10-70 561 - 563) kregen een nieuw nummer: 50 84 20-70 551 - 553.

• In de zomerdienst 1990 werden vanwege tekort aan andere BKD's soms Benelux-BKD's ingezet in niet-Beneluxtreinen, bijvoorbeeld in de trein Hoofddorp - Hannover v.v. - maar dan alleen op het Nederlandse deel van het traject.

• In de zomerdienst 1994 werden een slag Gouda - Rotterdam CS én een slag Rotterdam CS - Amsterdam CS gereden met een Beneluxstam.

• Tussen 1999 en 2006 werden de IC-rijtuigen gereviseerd

Soms kwamen ook geel-blauwe rijtuigen in de Beneluxdienst voor. Rijtuig 50 84 20-70 581 op 9 mei 1999 te Roosendaal net achter locomotief 1186.

www.v250.nl

datum bewerking: 27 I 2019