ÖBB-rijtuigen

De volgende Oostenrijkse rijtuigen zijn in elk geval ingezet in de Beneluxdienst:

Oostenrijkse rijtuigen te Antwerpen Luchtbal (3 juni 2011).

Tweede-klas-rijtuig 61 81 21-91 036 te Roosendaal op 18 maart 2012.

Omdat op maandag 4 april 2011 de Fyra-dienst naar tussen Rotterdam en Breda ging rijden, ging stam 4973 / 4773 van de Beneluxdienst naar de Fyradienst.

Om deze stam te vervangen in de Beneluxdienst, huurde NS Hispeed een stam Oostenrijkse rijtuigen van de ÖBB. Het ging om rijtuigen die dezelfde oorsprong hebben als de I6-rijtuigen van de NMBS, die eerder werden ingezet tussen Amsterdam en Brussel. Ze werden aangeduid als type Eurofima - verschillende Europese spoorwegmaatschappijen bestelden rijtuigen van dit type. De Oostenrijkse rijtuigen zijn in de jaren 1977 - 1978 gebouwd en in de periode 2003 - 2005 gemoderniseerd.

• Op 27 februari 2011 kwam het eerste rijtuig aan in Nederland 61 81 21-91 071 Bmz te Amsterdam. Dit rijtuig werd gebruikt voor de instructie van het rijdend personeel. Op 13 maart 2011 ging dit rijtuig naar Rotterdam voor hetzelfde doel.

Op 26 maart 2011 werd rijtuig 61 81 18-91 023 door NS-locomotief 1740 van Amsterdam naar Rotterdam gebracht.

Het ÖBB-logo is verwijderd ten faveure van het NS-logo (Roosendaal, 30 juli 2011).

• De rijtuigen werden in Nederland onderhouden door Strukton.

• Inmiddels was op 10 maart 2011 rijtuig 61 81 18-91 023 (Ampz) gearriveerd in Nederland. Op 26 maart 2011 werd dit rijtuig, dat in Amsterdam stond, gecombineerd met het rijtuig dat in Rotterdam stond (61 81 21-91 071 Bmz samen met NS-loc 1850). Daarna gingen de twee rijtuigen - tussen de twee locs 1740 en 1850 - naar Venlo de overige 5 rijtuigen ophalen die een dag eerder daar waren aangekomen: 61 81 18-91 018 en 61 81 21-91 066, 067, 070 en 072.

• De geplande proefrit - de dag daarna - kon niet doorgaan vanwege een defect in een 1e klas rijtuig.

• Op 1 april 2011 werd de eerste rit in de commerciële dienst gereden. De dagen daarna reed de stam wegens defecten niet.

• Op 11 april 2011 werd de stam ingezet voor reizigersvervoer tussen Amsterdam en Roosendaal waarna leeg door werd gereden maar België. Doel hiervan was om de deursluitingsysteem, waarbij de deuren alleen open kunnen als de trein stilstaat te testen in België. (Dit systeem heet TB0 een Duitse afkorting die staat voor "Türblockierung ab 0 km/h"). Omdat de test positief uitviel, kregen ook de ICR-rijtuigen dit systeem vanaf 13 april 2011.

Ook de nummeraanduiding van de rijtuigen veranderde. In plaats van ÖBB verscheen er NS.

Rijtuig 61 81 21-91 008 op 18 maart 2012 te Roosendaal.

• Op 12 april 2011 werden de rijtuigen niet ingezet, vanaf 13 april wel - bestaande uit een stam van 6 rijtuigen. In de stam reed vooralsnog slechts één eersteklasrijtuig mee, omdat men nog aanpassingen wilde doen aan de deuren. (Vanaf juli 2011 beschikte de stam over twee eersteklasrijtuigen). Ook de dagen erna werd de stam met ÖBB-rijtuigen niet alle dagen ingezet. Zo werd op 17 april 2011 trein 9221 gereden met een MS75-stel tot Roosendaal, waarna de reizigers overstapten in een VIRM-stel. Ook in de periode erna kampte de stam regelmatig met defecten, o.a. aan de airconditioning, waardoor die niet ingezet kon worden.

• In juli 2011 werden de ÖBB-logo's vervangen door NS-logo's.

• In september 2011 was er sprake van het feit dat er een tweede stam met ÖBB-rijtuigen zou worden geformeerd - uiteindelijk kwamen de rijtuigen 61 81 18-91 001 en 023; 61 81 21-91 006, 008, 029, 030, 036 en 070 op 22 december 2011 aan in Nederland.

• In juni 2012 kregen ook deze rijtuigen een NS-logo. De huur van de rijtuigen liep tot december 2012.

• Omdat stam 4773 van de Fyradienst naar de InterCity Brussel dienst ging, kon er een stam ÖBB-rijtuigen eind september 2012 retour naar Oostenrijk. Het ging om de rijtuigen 61 81 18-91 001 en 023. 61 81 21-91 006, 030, 036, 045 en 067.

• Op 23 november 2012 reden de ÖBB-rijtuigen voor het laatst in de Beneluxdienst. Op 28 november 2012 vertrokken de overgebleven rijtuigen uit Nederland richting Oostenrijk.

Rijtuig 61 81 21-91 067 (type Bmz) te Amsterdam Centraal, 22 april 2011.

www.v250.nl

datum bewerking: 6 II 2019