Traxx - serie 186 van NS (Hispeed)
NS Hispeed huurde sinds 2008 van Angel Trains twaalf locomotieven (die van de fabrikant Bombardier de naam Traxx meekregen) om tractie te kunnen leveren voor de ICR-rijtuigen - oorspronkelijk in afwachting van de bestelde V250-treinstellen - die over het HSL-traject gingen rijden. De locomotieven reden in eerste instantie in het kleed van de verhuurder. Later werd een aantal bestickerd door NS Hispeed. De locomotieven werden als eerste ingezet in de Benelux-dienst; en later in de Fyra-dienst en de Intercity Direct-dienst. In 2014 - na het mislukken van het V250-project - kocht de NS een 19-tal nieuwe locomotieven van dit type bij Bombardier. De activiteiten van NS Hispeed zijn medio 2014 beëindigd: ze werden onder de noemers NS of NS International uitgevoerd. Enkele bijzonderheden:
• De locomotieven zijn gebouwd door Bombardier en hebben als naam: TRAXX F140 MS2. De locomotieven zijn in eerste instantie gebouwd voor de goederendienst en kennen een maximumsnelheid van 140 kilometer. Software-matig is die te verhogen naar 160 kilometer. Ze werden daarom later ook wel aangeduid als TRAXX F160 MS2.
• Eigenaar van de locomotieven 186 111 - 186 122 was RBS Asset Finance Europe Limited. NS huurde ze via Angel Trains (het latere Alpha Trains). Op 1 januari 2014 nam Alpha Trains de voertuigen over van de Royal Bank of Scotland.
• Op 11 augustus 2008 werd de eerste Beneluxdienst uitgevoerd door de serie 186 - toen nog in de groen-grijze kleurstelling.
Rode bestickering
(inmiddels verwijderd) 
Fyra-sticker
(inmiddels verwijderd)
Namen 
(inmiddels verwijderd)
186 111 t/m 186 122  186 112 t/m 186 122, 186 144, 186 236 186 111 Karin, 186 112 Erik Jan, 186 113 Mario, 186 116 Heleen, 186 118 Martien, 186 120 Milo, 186 121 Gabriël

• De locomotieven werden ingezet op de verbinding Amsterdam - Brussel afgewisseld met 
NMBS-reeks 11.8 (tot 13 december 2009) en NMBS Reeks 28 (vanaf september 2009). Naar mate er meer locomotieven werden ingezet op het HSL-traject Amsterdam - (Rotterdam) - Breda reden ze nog slechts zeer incidenteel naar Brussel.
• Op 8 september 2009 werd de eerste Fyra-dienst gereden Amsterdam - Rotterdam v.v. op het HSL-traject.
• Aan het eind van 2010 werden de locomotieven met een ICR-stam ingezet voor proefritten tussen Rotterdam en Breda.
• Op 4 april 2011 werd op het traject Breda - Rotterdam reizigersvervoer per Fyra aangeboden.
• In de Beneluxdienst hebben de stammen een tijd gereden met een locomotieven vooraan en achteraan de stam. De achterste locomotief liep dan mee in opzending, die leverde geen tractie. Ook in de Fyra-inzet (winter 2010-11) reden de stammen met twee locomotieven - ook daar liep de achterste locomotief 'dood' mee. Technisch is het mogelijk om de locomotieven in dubbeltractie te laten rijden, daar is ook wel eens meer geëxperimenteerd. Van een structurele inzet werd pas sprake toen de ombouw van de ICR-stuurstandrijtuigen mislukte in 2015.
• In februari 2011 werd een extra locomotief gehuurd: 186 240, voor wegleerritten van machinisten. De locomotief was niet rood bestickerd, maar getooid met afbeeldingen van Traxx-locomotieven. De locomotief werd medio april 2011 omgeruild voor twee andere locomotieven die in het reizigersvervoer werden ingezet:186 144 en 186 236
• In december 2012 werden de locomotieven 186 144 en 186 236 ontdaan van een Fyra-bestickering en werden ze teruggegeven aan eigenaar CB Rail - de V250-stellen zouden op termijn alle vervoer over de HSL overnemen. Vanaf februari 2013 huurde NS Hispeed de locomotieven opnieuw - (ze stonden nog steeds op de Watergraafsmeer). Ze deden dienst zonder Fyra-logo: de 236 werd in eerste instantie ingezet op de verbinding Den Haag - Brussel (later Amsterdam - Breda); de 144 op de verbinding Amsterdam - Breda.
• Met ingang van 7 oktober 2013 wordt de frequentie in de ochtendspits van de Fyra Amsterdam - Breda v.v. verhoogd. Inmiddels zijn de 186 149 en 186 239 sinds 19 juli 2013 gehuurd. Beide locomotieven reden eerder voor Continental Rail Services, dat failliet ging.
• De resterende locomotieven met een Fyra-sticker (186 112 tot en met 186 121) werden in de herfst 2013 langzaam ontdaan van de stickers. De productnaam Fyra is in ongenade gevallen door het fiasco met de V250-stellen. De NS verving de naam door Intercity Direct per 14 december 2013.
• Op 22 november 2013 kwam locomotief 186 142 weer in Nederland; waarschijnlijk met oog op inzet bij de NS.
• Op zaterdag 14 december 2013 reden de laatste Fyra-stammen. Trein 978 was de laatste die uit Amsterdam Centraal vertrok om 22.55. Met een maximumsnelheid van 160 kilometer kwam die aan in Breda om 00:03. Hier is het dienstkaartje van de machinist die deze trein reed. Vanaf de nieuwe dienstregeling 2014 - die op zondag 15 december 2013 inging, heet dit product Intercity Direct.
• Ook locomotief 186 148 zou voor NS beschikbaar komen in december 2013 - vanaf dat moment huurt de NS, naast de twaalf locomotieven van Alpha Trains, zes locomotieven van Macquarie European Rail: 186 142, 144, 148, 149, 236 en 239. Met uitzondering van de locomotieven186 144 en 186 236 werden ze tot januari 2014 nog niet ingezet in de reizigersdienst. Locomotief 186 142 is in elk geval eind januari 2014 ingezet in de reizigersdienst.
• De NS hebben na het staken van de inzet van de V-250-stellen nieuwe plannen ontwikkeld voor het vervoer over de HSL. Men gaat daartoe meer intercityrijtuigen inzetten met een stuurstandrijtuig dat gaat werken met locomotieven van de serie 186. Om in alle vervoerbehoeften te voorzien bestelde de NS 19 extra locomotieven bij Bombardier. De ruwbouw van deze locomotieven vond plaats in Wrocław (Polen); in Kassel (Duitsland) vond de schilderbeurt en de assemblage plaats.

• Op 8 april 2014 werd de inzet van de Intercity Direct stil gelegd vanwege problemen met de locomotieven. Fabrikant Bombardier gaf aan dat er mogelijk sprake was van scheurvorming in de stroomafnemers en adviseerde de locomotieven niet in te zetten. (De aanbeveling gold overigens alleen voor de locomotieven die werden ingezet op de HSL; niet voor de identieke NMBS Reeks 28). Klaarblijkelijk vielen de resultaten uit de inspectie mee; want op 9 april werden eerst weer uurdiensten Amsterdam - Breda over het HSL-traject gereden en later op de dag werd de reguliere dienstregeling weer uitgevoerd.
• Op 1 augustus 2014 reed locomotief 186 001 (de eerste van de door de NS nieuw bestelde locomotieven) zijn proefrit in Duitsland. Op 9 augustus werd de rit naar Nederland aangevangen: 11 augustus kwam de 186 001 aan op de Watergraafsmeer. In de week van 11 augustus werden proefritten gereden, zowel op het conventionele als op het HSL-spoor. Op 25 augustus kwam ook locomotief 186 002 in Nederland aan. 

• Locomotief 186 004 was aanwezig op de Spoorparade - het evenement om het 175-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland te vieren (Amersfoort 16 t/m 21 oktober 2014).
• Op 14 oktober 2014 vertrok locomotief 186 114 als eerste van de serie Nederlandse locomotieven met de rode bestickering naar Dessau in Duitsland voor een revisie van de draaistellen en het remwerk. De locomotief keerde op 30 december 2014 terug in het geel-blauw.
• Op 28 oktober 2014 reden NS-loc 186 007 en NMBS-loc 2830 in België voor ETCS-testen.
• Loc 188 019 - de laatste locomotief van de serie - werd feestelijk overgedragen aan NS Reizigers op 6 februari 2015 in het Spoorwegmuseum.
• Eind januari 2015 gingen de locomotieven 186 016 en 017 naar Zwitserland (Zürich - Bombardier-vestiging Seebach) voor proefnemingen voor de implementatie van ERTMS in SBB Twindexx-treinstellen. De beide locomotieven keerden terug op 24 mei 2015. Op 24 juni 2015 gingen beide locomotieven voor een test van nieuwe software naar Henningsdorf in Duitsland; op 2 augustus 2015 keerden ze terug. De 186 016 kwam in dienst; locomotief 186 017 ging op 17 augustus 2015 naar België voor testritten - begin september keerde de locomotief terug en werd toen ingezet in de gewone dienstregeling.
• Locomotief 186 008 ontspoorde op 5 april 2015 op een ontspoorplaat bij Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer. Op 30 juli 2015 werd ze richting Bombardier te Kassel gedirigeerd voor schadeherstel. Op 15 februari 2016 keerde de locomotief terug in Nederland.
• Vanwege het mislukken van het project om de ICRMh-stuurstandrijtuigen te laten samenwerken met de Traxx-locomotieven bestelt NS 18 Traxx-locomotieven in juni 2015; 186 020 - 186 037.
• Op 12 augustus 2015 heeft de NS locomotief 186 238 geleased, op 18 september volgde locomotief 186 237 dit voorbeeld. Beide locomotieven werden ingezet voor CityNightLine en de intercity naar Berlijn.
• Op 10 mei 2016 maakte de eerste locomotief uit de vervolgbestelling - die werd uitgebreid tot 26 locomotieven 186 020 - 186 045 - locomotief 186 021 een proefrit naar Fulda. Op 23 mei 2016 kwam de locomotief aan in Nederland en werd op 27 mei officieel overgenomen door de NS. Op 27 november 2016 kwam de laatste locomotief uit de vervolgserie aan in Nederland: 186 045. De afleverdata van de andere locomotieven:
186 022:6 juni 2016
186 024:19 juni 2016
186 025:11 juli 2016
186 030: 1 augustus
186 033: 5 september
186 042: 15 oktober
186 043: 14 november
186 045: 27 november 2016

• Vanaf 23 januari 2017 zette de NS locomotieven van de serie 186 in combinatie met de ICRmh-rijtuigen in op de verbinding Den Haag Centraal - Eindhoven v.v.. Daarbij wordt tussen Rotterdam en Breda gebruik gemaakt van het HSL-traject. In december 2016 werd al proefgereden.
• Locomotief 186 237 werd vanaf januari 2017 ingezet onder nummer 2845 op de verbinding Brussel Zuid - Amsterdam Centraal. De NS verhuurde de locomotief onder aan de NMBS.
• Vanaf 4 november 2017 reden de Beneluxstammen met een locomotief voor en achter, vooruitlopend op de route via Breda over de HSL, zodat kopmaken gemakkelijk wordt. In eerste instantie zijn de locomotieven 186 001 - 012 voor de Beneluxdienst voorzien.

Voor meer informatie over de verschillende locomotieven: klik op de nummers aan de rechterzijde.
186 003186 005186 012186 015186 017186 020186021186 023186 027186 034186 037186 111
186 113186 115186 116186 117
186 118
186 119
186 120
186 121
186 122
186 144
186 149
186 236





Subpagina''s (63): Alle weergeven