ICE (Baureihe 406)
De ICE-stellen van 'Baureihe 406' (ook wel ICE 3M) doen zowel Amsterdam als Brussel aan; maar ze onderhouden geen directe verbinding. De verbindingen lopen via Duitsland. (ICE staat voor InterCity Expres). 17 stellen zijn geschikt voor meerdere spanningssystemen (15 kV, 25 kV, 1500 V en 3000 V) en zijn ingedeeld in 'Baureihe 406'. NS Hispeed bezat vier stellen: 4651 (406 051) t/m 4654 (406 054). Stel 4654 werd in 2011 verkocht aan de DB. De andere stellen zijn van de DB, deze waren genummerd 4601 t/m 4613 (406 001 t/m 406 013). Inmiddels zijn er zes stellen aangepast voor inzet in Frankrijk. Zij hebben een aangepaste nummering in de serie 468x. De volgende omnummeringen zijn bekend: 4680 (4605), 4681 (4608), 4682 (4609), 4683 (4606), 4684 (4612) en 4685 (4613).
Hier enige bijzonderheden:
  • De stellen kunnen maximaal 330 km/h rijden. 
  • De serie is gebaseerd op 'Baureihe 403' (50 treinstellen); die werd eind oktober 1998 gepresenteerd in Berlijn. 
  • Op 17 september 1999 arriveerde een het eerste ICE-stel 406 001 (een Duits stel) in Nederland voor proefnemingen. De eerste reguliere inzet vanuit Nederland betrof het vervoer naar de wereldtentoonstelling in Hannover (Expo 2000), die van 1 juni tot en met 31 oktober 2000 duurde. Allereerste internationale rit met passagiers vond plaats met stel 406 054 op 25 mei 2000: een persrit naar Expo 2000. Vanaf 5 november 2000 werden ze ingezet op de reguliere verbinding naar Keulen - de eerste proeven startte 23 oktober 2000. Medio oktober 2000 waren alle stellen definitief toegelaten in Nederland; 
  • In België verzorgden de stellen vanaf 15 december 2002 de dienst. 
  • Van 2000 tot 2005 werden de Nederlandse stellen onderhouden in de Nedtrain-vestiging Leidschendam. 
  • In december 2015 reed stel 4651 enkele testritten op het hsl traject Amsterdam - Rotterdam v.v.
ICE-treinstel 4601 (406 001) te Brussel Zuid op 24 oktober 2010. Dit treinstel heeft geen naam.

Het treinstel was in 2011 getooid met een reclamesticker voor het WK voetbal voor vrouwen.
ICE-treinstel 4607 (406 007) te Köln (Keulen Duitsland) op 29 december 2005. Het treinstel heeft de naam Hannover gekregen op 8 januari 2003. In 2011 was een zijde van het treinstel getooid met de kleuren van de Duitse vlag.
ICE-treinstel 4610 (406 010) te Venlo op 2 juni 2007. Het stel doet alleen bij werkzaamheden op de reguliere traject of bij bijzondere ritten Venlo aan. Normaal is Arnhem de laatste halteplaats voor de Duitse grens. Het treinstel heeft de naam Frankfurt am Main gekregen op 4 november 2002. Een kijkje in de cabine en enige andere foto's van het treinstel.

Het stel is in oktober 2010 betrokken geweest bij testritten in de Kanaal-tunnel. DB wil graag ook een verbinding met Londen gaan onderhouden. Begin april 2012 is het stel betrokken bij ERMTS-proefritten tussen Roosendaal en Essen. Op 5, 6 en 7 juni 2012 testte het stel de Hanzelijn (Zwolle - Lelystad).
ICE-treinstel 4651 (406 051) op 6 juni 2009 in Utrecht Centraal. In april 1999 werd dit stel getest op testbaan in Wildenrath (D). In 2000 was dit treinstel getooid met de naam 'Sjimmie' (Leidschendam 27 mei 2000). Op 6 oktober 2003 heeft het de naam 'Amsterdam' gekregen.