DB ICE (Baureihe 406)

DB en NS hadden de volgende stellen in de Baureihe 406:

4601 - 4602 - 4603 - 4604 - 4605 / 4680 - 4606 / 4683 - 4607 - 4608 / 4681 - 4609 / 4682 - 4610 - 4611 - 4612 / 4684 - 4613 / 4685 - 4651 - 4652 - 4653 - 4654.

Stel 406 080 op 3 maart 2016 te Köln Hansaring.

ICE-stel 406 004 op 31 december 2014 te Schaarbeek.

Stel 406 053 (4653) te Amsterdam Centraal op 23 mei 2010.

De ICE-stellen van 'Baureihe 406' (ook wel ICE 3M) doen zowel Amsterdam als Brussel aan; maar ze onderhouden geen directe verbinding. De verbindingen lopen via Duitsland. (ICE staat voor InterCity Expres). 17 stellen zijn geschikt voor meerdere spanningssystemen (15 kV, 25 kV, 1500 V en 3000 V) en zijn ingedeeld in 'Baureihe 406'. NS Hispeed bezat vier stellen: 4651 (406 051) t/m 4654 (406 054). Stel 4654 werd in 2011 verkocht aan de DB. De andere stellen zijn van de DB, deze waren genummerd 4601 t/m 4613 (406 001 t/m 406 013). Inmiddels zijn er zes stellen aangepast voor inzet in Frankrijk. Zij hebben een aangepaste nummering in de serie 468x. De volgende omnummeringen zijn bekend: 4680 (4605), 4681 (4608), 4682 (4609), 4683 (4606), 4684 (4612) en 4685 (4613).

• De stellen kunnen maximaal 330 km/h rijden.

• De serie is gebaseerd op 'Baureihe 403' (50 treinstellen); die werd eind oktober 1998 gepresenteerd in Berlijn.

• Op 17 september 1999 arriveerde het eerste ICE-stel 406 001 (een Duits stel) in Nederland voor proefnemingen. De eerste reguliere inzet vanuit Nederland betrof het vervoer naar de wereldtentoonstelling in Hannover (Expo 2000), die van 1 juni tot en met 31 oktober 2000 duurde. Allereerste internationale rit met passagiers vond plaats met stel 406 054 op 25 mei 2000: een persrit naar Expo 2000. Vanaf 5 november 2000 werden ze ingezet op de reguliere verbinding naar Keulen - de eerste proeven startte 23 oktober 2000. Medio oktober 2000 waren alle stellen definitief toegelaten in Nederland.

Stel 406 084 (4684) te Brussel Noord (Bruxelles Nord) op 28 december 2017.

DB-stel 406 007 op 29 december 2005 te Köln Hauptbahnhof.

• In België verzorgden de stellen vanaf 15 december 2002 de dienst.

• Van 2000 tot 2005 werden de Nederlandse stellen onderhouden in de Nedtrain-vestiging Leidschendam.

• In december 2015 reed stel 4651 enkele testritten op het hsl-traject Amsterdam - Rotterdam v.v.

• 25 en 26 november 2017 werden de ICE's via Geldermalsen omgeleid via de Betuweroute naar Elst. Dat was het eerste reguliere reizigersvervoer via de Betuweroute.

www.v250.nl

datum bewerking: 10 II 2019