Locomotieven

NMBS Reeks 28

Reeks 15 (1962 - 1987)

Reeks 25.5 (1974 - 1986)

Reeks 11 (1986 - 2010)

Reeks 28 - Traxx (2009 - )

Treinstellen

PBA-stellen (1996 - )

PBKA-stellen (1997 - )

e320 (2016 - )

Rijtuigen

NS ICR

Plan L Post (1974 - 1982) - WRDk (Plan D) (1974 - 1986) - Plan W (1974 - 1986)

IC-rijtuigen (1986 - 1996) - IC-stuurstand (1986 - 2010) - ICRm NS Hispeed (2007 - 2016) - ICRmh (2014 - )

Type I4 (1974 - 1986)

Type I6 I10 (2009 - 2011, 2016 - 2017)

Ampz / Bmz (2011 - 2012)

Elektrische treinen van Amsterdam naar Brussel v.v.

Het treinverkeer tussen beide hoofdsteden wordt wel de Beneluxdienst of Beneluxtrein genoemd; hoewel Luxemburg niet wordt aangedaan. Een andere naam die vooral in België wordt gehanteerd is de 'Amsterdammer'; terwijl het Nederlandse perspectief "Brusselaar' is.

In 1957 werd het traject Roosendaal (Nederland) - Essen (België) geëlektrificeerd. Op 2 juni van dat jaar reden voor het eerst elektrisch aangedreven reizigers-treinen tussen Amsterdam en Brussel. In het begin van de 21ste eeuw is een hoge-snelheidstraject aangelegd via Breda (Nederland) - Noorderkempen (België). Dit traject werd vanaf 13 december 2009 gebruikt door Thalys, later door de V250 (2012) en weer later door Eurostar (2018). Op 8 april 2018 werd het internationale intercity-vervoer via Roosendaal gestaakt en een dag later afgewikkeld via het HSL-traject. 

Deze website bevat een impressie van het elektrische materieel dat op beide trajecten is ingezet. De site is genoemd naar het materieel dat slechts 36 dagen is ingezet in het reizigersvervoer Amsterdam - Brussel: V250. NS en NMBS staakten de inzet wegens structurele problemen aan de stellen. Vanaf 2019 werden de stellen ingezet in Italië - nu aangeduid met de naam ETR.700.

V250 - Albatros
Mat '57 (Hondenkop)