NS Stuurstandrijtuigen ICR Benelux
De elf Beneluxstuurstandrijtuigen waren van het type ICR (intercity-rijtuig). De rijtuigen waren genummerd: 50 84 28-70 xxx, waarbij de nummers 109 en 110 niet gebruikt werden. Ze werden voor de Beneluxdienst in 1986 gebouwd bij Talbot in Aken. Ze maakten in combinatie met locomotieven van de reeks 11.8 van de NMBS zogenaamd trek-duw-bedrijf mogelijk. De stuurtafel van het rijtuig had dan ook grote overeenkomsten met de Belgische locomotief van reeks 11.8. De rijtuigen zijn niet gerenoveerd zoals hun soortgenoten in het begin van de 21ste eeuw. In hun nadagen hadden ze veel defecten - in zo'n geval liep de locomotief om, en werd hij aan het stuurstandrijtuig gekoppeld. Nadat de locomotieven van de reeks 11.8 vervangen werden door Traxx-locomotieven van NS Hispeed en de NMBS, liepen de stuurstandrijtuigen vaak nog wel mee in de Hispeedstammen - maar niet op het HSL-traject. Overigens was trek-duw-bedrijf met de locomotieven van de reeks 28 niet mogelijk. Op 30 juni 2010 zijn alle stuurstandrijtuigen terzijde gesteld en ze zijn in maart 2011 gesloopt; met uitzondering van de 101 - die is opgenomen in de collectie van het spoorwegmuseum.
101 20 april 2008 te Amsterdam Centraal

Het rijtuig is op 16 juni 2010 uit stam 4979 gehaald en is daarna terzijde gegaan. Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. NS Reizigers heeft op 1 oktober 2010 het rijtuig overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Op 3 oktober 2010 is het rijtuig overgebracht naar de Zaanstraat.

Roosendaal, 24 mei 2010
102 4 juli 2009 te Amsterdam Centraal

De 102 is op 17 en 18 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Amsterdam Centraal, 7 april 2009
103 10 april 2009 te Rotterdam Centraal

Het rijtuig is op 28 juni 2010 uit stam 4976 genomen en daarna terzijde gegaan. Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. Op 16 november 2010 is het rijtuig weer teruggebracht naar de Watergraafsmeer. De 103 is op 14 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.
Rotterdam Centraal, 26 juni 2009
104 9 september 2009 te Nieuw Vennep

Interieurfoto: 5 mei 2010

Het rijtuig is 29 juni 2010 uit stam 4972 genomen en daarna terzijde gegaan. Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. Op 16 november 2010 is het rijtuig weer teruggebracht naar de Watergraafsmeer. De 104 is op 16 en 17 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

105 17 oktober 2008 te Antwerpen Centraal.
 
Dit rijtuig is begin 2009 door Nedtrain-medewerkers in de Hispeedkleuren geverfd in de tweede en derde week van januari 2009. Het rijtuig is op 19 juni 2010 uit stam 4979 gehaald en is vervolgens terzijde gezet. Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. Op 16 november 2010 is het rijtuig weer teruggebracht naar de Watergraafsmeer. De 105 is op 15 en 16 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

105 11 april 2009 te Dordrecht Zuid.
106 20 april 2008 te Amsterdam
Het stuurstandrijtuig is gefilmd op 16 mei 2005 als het binnenloopt te station Roosendaal.
De 106 is op 18 en 21 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Nieuw Vennep, 9 juni 2007
107 20 april 2008 te Amsterdam

Dit rijtuig werd op 11 mei 2010 terzijde gesteld vanwege een defect aan de statische omzetter. De 107 is op 15 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Amsterdam Centraal, 9 mei 2009
108 25 augustus 2007 te Roosendaal

Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. Op 16 november 2010 is het rijtuig weer teruggebracht naar de Watergraafsmeer. De 108 is op 11 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Watergraafsmeer, 19 september 2009 samen met de toenmalige 4806 (V250).
111 15 maart 2008 Nedtrain Watergraafsmeer

Dit rijtuig is op 30 juni 2010 uit stam 4977 genomen en ging daarna terzijde. Het is het laatste Beneluxstuurstand dat in de dienst werd ingezet. Op 21 juli 2010 is het rijtuig van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht gebracht. Op 16 november 2010 is het rijtuig weer teruggebracht naar de Watergraafsmeer. De 111 is op 23 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Amsterdam Centraal, 29 april 2010
112 27 april 2008 te Amsterdam Centraal. Loc 1182 trok in dit geval de Beneluxtrein, met het stuurstandrijtuig direct achter de locomotief. Vermoedelijk kampte het met een defect.
 
Dit rijtuig werd sinds juli 2008 niet meer ingezet. Op 23 augustus 2008 werd het overgebracht van de Watergraafsmeer naar de Amersfoort, alwaar het opgebokt in een loods is geplaatst. Ook dit rijtuig is voorbestemd om te worden gesloopt.

Roosendaal, 5 mei 2005
113 7 januari 2006 te Amsterdam Centraal.
 
Dit rijtuig is op 1 april 2010 terzijde gesteld. De 113 is op 21 maart 2011 gesloopt door Sloopbedrijf Beelen op de Watergraafsmeer.

Amsterdam Centraal, 21 april 2007