NMBS Reeks / Série 11

De NMBS-reeks 11 bepaalde in de periode 1986 - 2009 het tractiebeeld van de zogenaamde Benelux-treinen (Amsterdam-Brussel v.v.). In 1986 bestelde de NMBS / SNCB 12 tweestroomlocomotieven die konden worden ingezet in België en Nederland in die genummerd werden in de Reeks / Série 11. Het eerste nummer was niet 1101, maar 1181. Waarschijnlijk om mogelijke verwarring met de toenmalige NS serie 1100 te voorkomen, die de locomotieven 1101 tot en met 1160 kende. De locomotieven leken uiterlijk op de NMBS Reeksen 12, 21 en 27. De kleuren waren daarentegen aangepast: NS geel in combinatie met NMBS bordeaux rood.De locomotieven hadden een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur.
  • Voordat de locs werden ingezet in de Beneluxdienst, namen ze tijdelijk de rol over van Reeks 15 die de D-treinen Amsterdam - Brussel v.v. trokken.
  • In 1990 hadden de locs vele mankementen, die uiteindelijk aanleiding waren voor een aantal constructiewijzigingen, de voeding voor de koeling van de chopper werd bijvoorbeeld aangepast.
  • Op 12 december 2009 werd de inzet van deze locs in de Beneluxdienst geschiedenis; ze werden vervangen door reeks 28 (Traxx) en serie 186 (Traxx). Echter, vanwege de hoge defectenstand in de reeks 28 werden in februari 2010 de 1181, 1185 en 1190 toch weer even ingezet in de Beneluxdienst. De locs werden nadat ze teruggetrokken werden uit de Beneluxdienst, ingezet in het Belgische binnenlandse verkeer.
  • Op de laatste dag van de Beneluxdienst verscheen 8 december 2012 de loc nog een maal op het oude traject. Loc 1182 had de eer een reizigerstrein te trekken. Op 6 december 2012 werd een proefrit georganiseerd met de 1182 - als losse loc - van Gent St. Pieters naar Roosendaal om te zien of de overgang naar 1500 volt goed verliep en of de ATB geen storingen opleverde. Een historische opname: een bik in de cabine terwijl de loc Nederland voor de laatste maal verlaat
  • Twee dagen later (10 december 2012) werd loc 1182 samen met de locs 1181, 1185, 1186 en 1190 buiten de dienst gesteld.
  • Op 9 januari 2013 werden alle locs uit het materieelpark geschrapt. Loc 1187 bleef inzetbaar als demonstratieloc voor potentiële kopers.
  • De locs van de reeksen 11 en 12 zouden worden verkocht aan de Tsjechische maatschappij RegioJet voor inzet in Tsjechië en Slowakije. De locs van de reeks 11 zouden worden omgebouwd voor 3000 volt en 25 kV. De verkoop van de Reeks 12 ging uiteindelijk door - die van Reeks 11 niet. 
  • In februari 2015 werd bekend dat locomotief 1187 een museale status krijgt. 
  • Tot oktober 2016 stonden de locomotieven opgeslagen in de tractiewerkplaats te Stockem. Omdat deze werd gesloten, kwamen de locomotieven buiten te staan, in eerste instantie in nabijheid van het voormalige vormingsstation bij Stockem (België).
loc 1181 (links) op 1 juni 2008 te Nieuw Vennep met daar achter stuurstandrijtuig 50 84 28-70 108.
loc 1181 (rechts) 22 jaar eerder op 5 augustus 1986 te Roosendaal met aan de haak een 'oude' Beneluxstam bestaande uit twee blauwe NMBS-rijtuigen en 3 plan W rijtuigen. Het plan D rijtuigen is vervangen door een een oranje NMBS-bagagerijtuig (fotograaf onbekend, collectie RN). . 
loc 1182 (links) op 9 september 2009 die NMBS-rijtuigen trekt die tijdelijk in de Beneluxdienst zijn ingezet.

Deze loc had de eer een afscheidsrit te rijden op 8 december 2012 - de laatste dag van de Benelux-trein via de oude verbinding met als grensovergang Roosendaal - Essen. Jeroen de Vries legde deze bijzondere gebeurtenis vast te Delft-Zuid.
loc 1183 op 5 mei 2005 te Roosendaal
loc 1184 op 3 maart 2009 te Amsterdam
loc 1185 op 20 april 2008 te Amsterdam
loc 1186 op 28 juli 2009 te Amsterdam Centraal
loc 1187 op 26 juni 2009 te Rotterdam
loc 1188 op 20 april 2008 te Amsterdam.

Op 16 mei 2005 duwt de loc een stam weg uit Roosendaal richting Essen (België).

Loc 1188 iets ten noorden van Zevenbergen met ICR- en ICRm-rijtuigen.
Foto: Robert van den Boogaard, 7 maart 2004



     
loc 1989 op 9 juli 2005 te Rotterdam
loc 1190 op 16 mei 2005 te Roosendaal. De aankomst van de loc is ook vastgelegd in een filmpje. Voorop rijdt NS stuurstandrijtuig 50 84 28-70 106.
loc 1191 op 22 november 2009 te Nieuw Vennep
loc 1192 op 13 juli 2009 te Amsterdam