NS ICRmh - Benelux / HSL
Na het mislukken van het V250-project, besloten NS en NMBS de klassieke Benelux-verbinding weer te herstellen - met het oude materieel: Traxx-locs van Reeks 28 en ICR-rijtuigen. Deze laatste werden ontstickerd en opnieuw geschilderd in geel-blauwe kleurstelling met witte driehoekjes op de deuren. De werkzaamheden aan het casco werden in de Nedtrain-vestiging in Haarlem verricht, zoals te zien was tijdens de open dag in september 2014. De opgeknapte rijtuigen werden tijdelijk gestald in de Amsterdamse Houtrakpolder. De rijtuigen kunnen onderscheiden worden in vijf soorten:
- tweedeklas-stuurstandrijtuigen (Bpmbdzf7);
- tweedeklasrijtuigen (Bpmz10);
- tweedeklasrijtuigen - eindrijtuigen (Bpmez10);
- tweedeklasrijtuigen met een dienstcompartement (Bpmdz9);
- eersteklasrijtuigen (Apmz10).

Bijzonderheden
 Op 2 september 2014 reed de eerste Beneluxtesttrein met een ICR-stuurstandrijtuig getrokken door een Traxx-loc van de Watergraafsmeer in Amsterdam naar Brussel Zuid. Het stuurstandrijtuig kon niet de bediening van de loc overnemen. Plan was toen om de stuurstandrijtuigen om te bouwen zodat ze konden samenwerken met Traxx-locomotieven. Trekkracht was loc 2842; naast het stuurstandrijtuig reden vijf-geelblauwe ICR-rijtuigen mee.
 Vanaf de start van de dienstregeling 2015 (14 december 2014) werden de eerste rijtuigstammen met de opgeknapte rijtuigen ingezet - afgewisseld met de 'oude stammen'. De stuurstandrijtuigen die meereden, konden niet samenwerken met de locomotief.
 In eerste instantie zouden de rijtuigen na de casco-revisie een nieuw rijtuignummer krijgen. Een aantal heeft dat inderdaad gekregen. De rijtuigstamnummers zijn gebaseerd op die nieuwe nummers. Zo is het stamnummer 16466 gebaseerd op het rijtuignummer van het stuurstandrijtuig (Bpmbdzf7) 61 84 82-70-066. Echter, de nieuwe rijtuignummers werden voor indiensttreding teruggenummerd naar de oude: 066 werd weer 013. Echter, de stamnummers bleven gebaseerd op de nieuwe - niet meer gebruikte - rijtuignummers.
 Sommige stammen, zoals 16466 en 16472, hadden vanaf het begin van de inzet in de Beneluxdienst een NS- en een NMBS-logo op alle rijtuigen. Dat gold niet voor de andere stammen, zoals voor 16448 en 16467, die alleen een NS-logo hadden. Later werden ze ook voorzien van een NMBS-logo.
 Het aanpassen van de stuurstandrijtuigen om samen te kunnen werken met de Traxx-locomotieven had nogal wat voeten in de aarde en kostte veel meer tijd dan oorspronkelijk gedacht. In eerste instantie waren twee rijtuigen betrokken bij de ombouw: 61 84 82-70 031 en 032. Echter, na een aantal maanden heeft men de activiteiten aan rijtuig 031 gestaakt en concentreerde men zich  op rijtuig 032. Dat kwam op 11 maart 2015 aan in de Watergraafsmeer, nadat het samen met loc 186 003 beproefd was in het revisiebedrijf te Haarlem. Op 13 april is dit rijtuig weggezet en zijn verdere testen gestaakt. Begin juni werd definitief duidelijk dat werd afgezien om de besturing van Traxx-locomotieven mogelijk te maken vanuit de stuurstandrijtuigen. (Na het fiasco van de V250-treinstellen, een volgende tegenvaller voor NS op het gebied van materieel dat over de HSL moest gaan rijden). De stuurstandrijtuigen bleven wel deel uitmaken van de stammen, maar hebben de functie van een "gewoon" rijtuig.
 Het eerste half jaar had ieder rijtuig een aanduiding van het stamnummer. Dit werd later vervangen door een aanduiding op welk traject de rijtuigen werden ingezet: Amsterdam-Centraal - Brussel-Zuid / Bruxelles-Midi.
 Vanwege het mislukken van het project om de ICRMh-stuurstandrijtuigen te laten samenwerken met de Traxx-locomotieven bestelt NS 18 Traxx-locomotieven in juni 2015; 186 020 - 186 037.
 In juli en augustus 2015 vonden test- en opleidingsritten plaats met de AmRo-stammen - deze uit gemoderniseerde ICR-rijtuigen bestaande treinstammen worden ingezet op het HSL-traject tussen AMsterdam en ROtterdam v.v. De stammen worden aangedreven door twee functionerende Traxx-locomotieven, een voor en een achter. Op 26 juli 2015 begon een proefbedrijf zonder reizigers.
• In aantal rijtuigen van stam 16508 werden van medio tot eind augustus 2015 nieuwe wielen en remblokken beproefd. Achter locomotief 186 004 werd tijdens enkele ritten 176 kilometer per uur bereikt.
• Na de proef werd medio 2016 op grote schaal de blokkenrem gewijzigd en voorzien van L-remblokken. daarnaast worden zogenaamde volwielen gemonteerd.
• Vanaf 23 januari zette de NS locomotieven van de serie 186 in combinatie met de ICRmh-rijtuigen in op de verbinding Den Haag Centraal - Eindhoven v.v.. Daarbij wordt tussen Rotterdam en Breda gebruik gemaakt van het HSL-traject. In december 2016 werd al proefgereden.

116181612316126162351628216448
16506