4972 - 4772
Hieronder een overzicht stam 4972. De exacte samenstelling wordt zichtbaar door te klikken op de plaatsnaam met datum.

 Amsterdam Centraal, 2009.07.13 De stam zoals gefotografeerd in Amsterdam mist rijtuig 50 84 20-70 402. Dat wordt vervangen door 50 84 20-70 403 - die aan de 'verkeerde kant' van de stam staat: het NS HISpeed patroon sluit niet aan. Dit rijtuig wordt op zijn beurt vervangen door 50 84 28-70 104 (Beneluxstuurstand). De tractie wordt geleverd door NMBS-loc 1192.
 Amsterdam, 2010.04.23 Helaas lukte het niet om de hele stam te fotograferen. Toch zijn de veranderingen interessant om enkele foto's op te nemen. Eindrijtuig 50 84 20-70 403 staat aan de andere kant van de stam, op de 'juiste' plaats. Rijtuig 50 84 20-70 261 is eruit verdwenen. Deze wordt ingezet in stam 4980. De positie van het Beneluxstuurstandrijtuig is ongewijzigd.
 Amsterdam, 2010.05.05 Een kleine twee weken later lukte het wel om de hele stam te fotograferen - hiermee wordt het eerdere beeld bevestigd. Tractie werd geleverd door NMBS-loc 2801 (186 123). 
 Amsterdam, 2010.05.23
Op 1e Pinksterdag 2010 is de stam ongewijzigd. 
 Amsterdam, 2010.05.29 Een kleine week later: geen wijzigingen. De tractie wordt geleverd door NMBS-loc 2838.
 Amsterdam, 2010.06.20
Een kleine maand later: nog geen wijzigingen. Tractie wordt geleverd door NMBS-loc 2834 (186 226).
 Brussel Zuid, 2010.08.14
Stam 4972 bestaat nog uit zes rijtuigen. Stuurstandrijtuig 50 84 28-70 104 is op 29 juni 2010 uitgenomen en terzijde gesteld. Dit rijtuig is niet vervangen. Tractie wordt geleverd door NMBS-loc 2832 (186 224)
 Amsterdam, 2010.12.20 Stam 4972 is inmiddels omgenummerd tot 4772 als aanduiding dat die wordt ingezet in de Beneluxdienst. In het koude winterweer op 20 december  2010 is de stam gewoon in dienst: Amsterdam Centraal. Tractie werd geleverd door NMBS-loc 2840 (186 232).
 Roosendaal. 2011.01.16 Stam 4972 een kleine maand later: ongewijzigd. Tractie werd geleverd door 186 124 (NMBS 2802).
 Amsterdam, 2011.01.29 Twee weken later - geen wijzigingen.
 Amsterdam Centraal, 2011.05.21 Stam 4972 is uitgebreid met geel-blauwe ICR-rijtuig 50 84 20-70 213. De stam bestaat uit zeven rijtuigen.
 Brussel Zuid, 2011.08.07De eerste klasrijtuigen zijn gescheiden: aan de iedere kant van de stam zit er een. Het geel-blauwe rijtuig zit in het midden van de stam.
 Brussel Zuid, 2012.08.02Bijna een jaar nadat de stam de vorige keer is gefotografeerd: geen bijzonderheden te melden.
 Rotterdam, 2012.09.15Inmiddels is stam 4972 - 4772 ook voorzien van stickers op de deuren om aan te geven dat de trein naar Brussel gaat. InterCity Brussel - Brussel - Amsterdam v.v.
 Op 15 januari 2013 werd rijtuig 50 84 20-70 584 uit de stam gerangeerd en naar Haarlem gebracht om te worden ontstickerd. Het rijtuig werd daarna geel-blauw geverfd. Het rijtuig werd begin maart 2013 weer in de stam opgenomen.
 Brussel Zuid, 2013.08.16De stam werd ingezet op de verbinding op Den Haag HS en Brussel Zuid.
 2013.12.02De stam werd aangereden door een dieselloc van de NMBS (Reeks 77). De rijtuigen 10-482, 20-403 en 20-584 raken daarbij beschadigd.
 Roosendaal, 2014.04.23Inmiddels zitten er vier geel-blauwe rijtuigen in de stam. De beschadigde rijtuigen zijn vervangen door 10-356, 20-550 en 29-494.
 2014.05.19De stam wordt uit elkaar gehaald om de andere Beneluxstammen tijdelijk te kunnnen verlengen tot 8 rijtuigen. De rijtuigen werden als volgt verdeeld: 10-70 356 (4737), 20-70 550 (4738), 29-70 494 (4775), 82-70 972 (4776), 20-70 213 (4777), 20-70 402 (4778) en 10-70 376 (4781).
 Amsterdam Centraal, 2015.06.20De stam is weer ingezet - nu met zes rijtuigen: 10-376 is er uitgerangeerd.