NS ICRm - Benelux, Fyra en Intercity Direct
De inzet van de ICR-rijtuigen in de Beneluxdienst - en later de dienst op het HSL-traject - was een noodgreep - de levering van de geplande V250-stellen liep zeer veel vertraging op en uiteindelijk kwamen ze slechts in dienst van eind 2012 tot en met het begin van 2014, waardoor inzet van de ICR-rijtuigen noodzakelijk bleef.
Wat opviel was dat de samenstelling van de ICR-stammen niet constant was. In 2010 trad een aantal wijzigingen op: de Beneluxstuurstandrijtuigen werden terzijde gesteld, Fyra-stammen werden ingekort tot zes rijtuigen, de Benelux-stammen ook, er kwamen nieuwe stammen bij en de stammen in de Beneluxdienst werden vernummerd. De stammen in de Beneluxdienst werden in oktober 2010 omgenummerd van 49xx naar 47xx. In januari 2011 werden de meeste Benelux-stammen weer verlengd tot 7 rijtuigen: een geel blauw ICRm-rijtuig werd daarvoor gebruikt. 

Varia
 Het eerste van de bont gekleurde ICR-rijtuigen (zuurstokken werd wel als bijnaam gebruikt) verscheen in het voorjaar van 2007 in dienst. De kleur was een verwijzing naar het uiterlijk van de V250-stellen. In totaal zouden 77 rijtuigen deze bestickering krijgen.
 Op ICR-rijtuigen die pas van de NS Hispeed-folie voorzien waren, kon men in 2007 stickers aantreffen die aangaven dat het de bedoeling was dat de rijtuigen zouden worden ingezet op het HST-traject. 
 Enige tijd hebben sommige ICR-rijtuigen eind 2008 en begin 2009 rond gereden met reclame om mensen aan te moedigen de trein naar de wintersport te nemen.
 De ICR-rijtuigen hebben om de deuren te openen een handel of een drukknop. De handel is van oorsprong bedoeld voor rijtuigen die in het buitenland werden ingezet.
 De ICR-rijtuigen die ingezet worden op de Fyra-route hebben net als vliegtuigen een veiligheidsinstructie aan boord voor reizigers.
 Een overzicht van alle ICR-rijtuigen in de Benelux- en Fyra-dienst en enkele interieurfoto's.
 De rijtuigen in een stam hebben een nummer, met het oog op de reservering: enkele voorbeelden. Voor feitelijke reservering van zitplaatsen is een eersteklas- en een tweedeklasrijuig beschikbaar. 
 Eind februari 2012 werd stam 4937 / 4737 opnieuw bestickerd met reclame voor de treinverbinding Rotterdam - London ten tijde van de Olympische Spelen: 6 keer per dag met de Eurostar.
• Vanaf juli 2012 verschenen er stickers op de rijtuigen van de Beneluxstammen om duidelijk te maken dat het rijtuigonderdeel uitmaakt van een trein die naar Brussel - waarschijnlijk om verwarring met de Fyra-rijtuigen te voorkomen die naar Breda rijden: "InterCity Brussel. Amsterdam - Brussel v.v.". 
• In augustus 2012 werden enige stammen van 10 of 11 rijtuigen geformeerd (in plaats van de standaard zeven) die ingezet werden op de verbinding Amsterdam - Brussel v.v. Dit hing samen met de reizigersaantallen van en naar de Olympische Spelen in Londen.
 Op 8 december 2012 werden de ICR-rijtuigen voor het laatst ingezet in de Beneluxdienst. Een dag daarna vond het vervoer plaats met V250-stellen. Op Benelux-trein vervoerde dagelijks gemiddeld zo'n 113.000 reizigers (inclusief binnenlandse in- en uitstappers).

 De rijtuigen die werden ingezet in de Beneluxdienst kregen een conserveringsbeurt en werden gestald op de Dijksgracht te Amsterdam. Op 31 december 2012 liep de huurperiode af en kreeg NS reizigers weer de beschikking over de 18 A-, 9 BD- en 35 B-rijtuigen. Een aantal van deze rijtuigen zou worden ingezet tussen locs van serie 1700 en een stuurstandrijtuig. In januari 2013 werden de rijtuigen 50 84 20-70 584, 50 84 20-70 206 en 50 84 20-70 574 ontdaan van hun folie om te zien hoe de verflaag zich heeft gehouden. Ze zijn aansluitend geel/blauw geschilderd.
 Vanwege het debacle met de V250-stellen werd er weer een beroep gedaan op eerder aan NS teruggegeven ICR-rijtuigen. De stammen 4776, 4777, 4778 en 4781 kwamen weer in dienst op de verbinding Den Haag HS - Brussel Zuid v.v..

Rijtuignummers

 De treeplanken van de rijtuigen komen voor in twee varianten: hout en metaal.
 In de herfst 2013 werd de nummeraanduiding van de rijtuigen aangepast; en voorafgegaan door de aanduiding van het land en de spoorwegmaatschappij. Er kwamen twee verschillende maatschapijnamen voor HSA (High Speed Alliance) en NS.
 Met het oog op de toekomstige inzet werden ICR-rijtuigen uit de binnenlandse dienst gereed gemaakt voor de beneluxdienst in de herfst 2013. Bds-rijtuig 031 kwam op 27 november 2013 in Haarlem aan om als eerste geschikt te worden gemaakt voor samenwerking met Traxx-locs.
 Vanaf 15 december 2013 (het begin van dienstregeling 2014) werd de productnaam Fyra ingewisseld voor Intercity Direct. De Fyra opschriften op locomotieven en rijtuigen werden verwijderd.
 In april 2014 werden de rijtuigen 20-70 269, 546, 572 en 574 voorzien van een nieuw type remblokken. De rijtuigen werden getest achter loc 1740 op het traject Watergraafsmeer - Assen. Op 15 mei gingen de rijtuigen naar Velim (Tsjechië) voor testen.
 Vanaf 15 juni 2014 verdween de merknaam NS Hispeed - Intercity Direct wordt uitgevoerd door NS; NS International exploiteert de trein naar België.
• Met ingang van de nieuwe dienstregeling 2015 werden in de Beneluxdienst ook stammen ingezet die bestonden uit geheel uiterlijk opgeknapte ICR rijtuigen. Meer informatie over deze rijtuigen staat op de pagina ICRmh 2014.
• Voor testen van de nieuwe locs uit de serie NS -Traxx die in 2014 en 2015 werden geleverd, is een teststam samengesteld bestaande uit ICRm-rijtuigen. Deze rijtuigen kregen na enige tijd een sticker met daarop het opschrift Testtrein. Deze rijtuigen werden ook gebruikt in een stam om het stuurstandrijtuig te testen dat moest samenwerken met een Traxx-loc. Op 22 mei 2015 werden de rijtuigen van de Dijksgracht naar Maastricht verplaatst.
• Vier rijtuigen werden getransformeerd in stam 4992 en die hebben in 2014 een tijd in Tsjechië doorgebracht voor testen. Deze hadden niet de bestickering met Testtrein.
• Op 16 juni werd de laatste bontgekleurde ICR-prio-stam ingezet, namelijk 4778. Alle rijtuigen worden gereviseerd. De eerste stam die weer in dienst kwam was stam 4777, nu met met nummer 16477.
 stam
 4971 Intercity Direct
 4972 Benelux
 4973 Intercity Direct
 4974 Intercity Direct
 4975 Benelux
 4976 Benelux
 4977 Benelux
 4978 Benelux
 4979 Benelux
 4980 Intercity Direct
 4981 Benelux
 4982 Intercity Direct
 4932 Intercity Direct
 4933 Intercity Direct
 4934 Intercity Direct
 4935 Intercity Direct
 4936 Intercity Direct
 4937 Benelux
 4991 Testtrein
 4992 Testtrein