Bijzondere verschijningen
Naast de reguliere inzet van locomotieven, treinstellen en wagons op het traject Brussel - Amsterdam v.v. die op deze site zijn weergegeven, kwamen incidenteel ook wel eens andere treinen op (een deel van) het traject op de rails. Op deze pagina hiervan enige voorbeelden.
SNCF CC 40110
De Belgische NMBS en de Franse SNCF beschikten over viersysteemlocs van het type Reeks 18 en CC40100, die vrijwel gelijk aan elkaar waren.De locs kwamen in dienst in 1973 en gingen uit dienst in 1999. Vreemd genoeg werden die wel ingezet tussen Brussel en Parijs, maar niet tussen Brussel en Amsterdam - hoewel dat wat betreft het stroomsysteem mogelijk zou zijn geweest. Ter gelegenheid van het afscheid van de getrokken treinen bracht de Franse loc CC 40110 (Nice genaamd) een bezoek aan Amsterdam (2 juni 1996). Links de loc in Den Haag HS. (foto: Aad de Meij). Hier nog enige foto's.
De loc is 1969 gebouwd en maakte deel uit van een 10-delige serie. De loc is behouden gebleven en bevindt zich in de collectie van MFPN (Matériel Ferroviaire et Patrimoine National) in Dépôt Villeneuve-St. Georges te Frankrijk.
Bombardier Traxx 185 568
Enkele jaren later zou de Traxx-loc een vertrouwde verschijning worden op de sporen in Nederland en België: serie 186 werd ingezet tussen Amsterdam en Brussel en later vooral tussen Amsterdam en Breda. Reeks 28 werd in eerste instantie ingezet in het goederenvervoer en later in het reizigersvervoer tussen Amsterdam en Brussel en weer later tussen Den Haag en Brussel.
Op 27 april 2006 betrapte fotograaf Christiaan de Jong loc 185 568 te Lage Zwaluwe. De loc werd toen ingezet voor een testtrein. De loc was net nieuw afgeleverd door de fabriek en voorzien van een sticker met de tekst: "From the Netherlands to Belgium. Traxx locomotives offer innovative solutions for cross-border solutions". De loc zou later nog in dienst rijden van o.a. OHE (Osthannoversche Eisenbahnen), Hector Rail en TXL.
Siemens 1216 050 / ÖBB 1216 025
In 2006 werd ÖBB-loc 1216 050 (Taurus) ingezet in het HSL-traject Hoofddorp - Rotterdam voor tests. Links de loc te Nieuw Vennep op 24 juni 2006. Enige maanden later (2 september 2006) bereikte de loc een snelheid van 357 km/u op het traject HSL Nürnberg – Ingolstadt. De loc kreeg een aangepaste bestickering die wees op het record. In deze uitmonstering deed de loc voor een tweede keer Nederland aan, wederom voor testen. Rechts de loc te Nieuw Vennep op 15 april 2007. Op 23 juni 2008 werd de loc in bedrijf genomen door de ÖBB en kreeg toen nummer 1216 025.
NMBS Reeks 13 /  SNCB HLE 13

Op 15 juni 2009 werd het Belgische station Noorderkempen in gebruik genomen. Het ligt aan de HSL-lijn Antwerpen - Rotterdam; HSL4 genoemd in Vlaanderen. De lijn is uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ETCS (European Train Control System) en de NMBS beschikte niet over locs die met twee spanningssystemen overweg konden en die over ETCS II beschikten. De locs van Reeks 28 (2801 - 2803) waren hiertoe geleast, maar die kenden technische problemen met het beveiligingssysteem. Daarom werd uiteindelijk ETCS ingebouwd in stuurstandrijtuigen van type M6 en met twee andere rijtuigen werd een trein geformeerd met een loc van Reeks 13 in het midden. De inzet van de bijzondere treinen eindigde op 1 oktober 2012; vanaf dat moment werden Desiro-stellen ingezet. Links loc 1338 op 30 juli 2011 en rechts loc 1344 op 3 juni 2011; beide te Antwerpen Luchtbal.